خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

برخورد سلیقه‌ای سازمان ملل با حقوق بشر/ جنایت علیه کودکان نادیده گرفته شد

در خصوص پرونده یمن و کشتار کودکان این سرزمین برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل است که اقدام‌های عربستان که به مثابه نسل‌کشی قلمداد می‌شود، از دیدگان سازمان ملل پنهان می‌ماند و حتی آن را رد می‌کند.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل شمال آفریقا در تشریح تصمیم دبیرکل سازمان ملل مبنی بر خروج نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه این سازمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: ماهیت و اساس این موضوع به این بر‌می‌گردد که سازمان ملل در برخورد با مسائل حقوق بشر و کودکان در تمامی نقاط جهان به صورت سلیقه‌ای برخورد کرده و حتی رویکردی دوگانه در این خصوص اتخاذ می‌کند.

وی ادامه داد: در جایی دیده می‌شود که بان‌ کی مون به عنوان عالی‌ترین مقام سازمان ملل پرونده‌های موجود در سطح جهان را غم‌انگیز و حتی فاجعه می‌خواند اما در جایی دیگر مانند پرونده یمن و حملات هوایی سعودی‌ها به این کشور که بیش از 50 درصد کودکان این کشور را یا از بین برده یا با قطع و نقص عضو و بی‌خانمان شدن روبه‌رو کرده است، سکوت می‌کند. در اینجا است که جامعه جهانی نسبت به این موضع‌گیری‌ها حیرت زده می‌شود.

این‌که چرا بان‌کی مون چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است، جای تعجب ندارد. چراکه کارنامه خوبی از این سازمان وجود ندارد ولی در خصوص پرونده یمن و کشتار کودکان این سرزمین باید بگوییم که برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل است که اقدام‌های عربستان که به مثابه نسل‌کشی قلمداد می‌شود، از دیدگان سازمان ملل پنهان می‌ماند و حتی آن را رد می‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از سوی رسانه‌ها و مطبوعات جهان که به پرونده یمن مرتبط می‌شود، عنوان کرد: تمامی مطبوعات، رسانه‌ها و حتی روزنامه‌های محلی و رسانه‌های ملی کشورهای گوناگون (اعم از داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای) گزارش‌های متنی، عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به خیل عظیم کشته‌شدگان در یمن را منتشر و حتی تحلیل و تفسیر کرده‌اند و نشان‌دهنده این است که بدون اغراق در گوشه‌ای از شمال آفریقا جنایت هولناکی در حال رخ دادن است که تمامی آن توسط مقام‌های ریاض صورت گرفته است اما این‌که سازمان ملل بازهم سکوت می‌کند و حتی نام ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه این سازمان خارج می‌کند، واقعاً ارائه تحلیل درست و دقیقی را از دلیل عملکرد بان‌کی مون باقی نمی‌گذارد.

وی افزود: تنها بحثی که در این جا باید به آن اشاره کرد، این است که بان‌ کی مون آبروی سازمان ملل را به چوب حراج گذاشت و باید گفت که حقوق ملت‌ها و کودکان توسط وی نادیده گرفته شد. اگر به یاد داشته باشیم مردم یمن چند ماه قبل نسبت به عملکرد سازمان ملل تظاهرات کردند و در آنجا گفته شد که احتمال تکرار یک خطای مهم در تصمیم‌گیری مجدداً تکرار خواهد شد که با تصمیم اخیر دبیرکل سازمان ملل این امر دوباره محقق شد.

قنادباشی در پایان اظهار کرد: مساله‌ای که در اینجا نمایان است، پترو دلارهای سعودی‌ها خواهد بود. به گونه‌ای که غربی‌ها بر سر پرونده یمن به عربستان چندین بار به صورت مستقیم و غیرمستقیم اخطار دادند و حتی در جایی انصارالله را بخشی از مذاکرات صلح یمن خواندند که البته نیت دیگری در پس آن وجود دارد. ولی به هر حال از بعد رسانه‌ای هم این موضوع به ضرر ریاض است. در ماه‌های اخیر شاهد وضع قطعنامه علیه مردم یمن از سوی سازمان ملل بودیم که این امر به موازات تصمیم اخیر بان‌ کی مون تنها یک خبر را مخابره می‌کند که دبیرکل اختیار تمام و کمال در خصوص تصمیم‌گیری‌های خود ندارد.  

کد خبر : ۳۷۸۵۶۲