خبرگزاری کار ایران

اردوغان:

ترکیه هنوز درباره لغو محاصره غزه با اسرائیل به توافق نرسیده‌ است

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که کشورش هنوز با رژیم صهیونیستی بر سر راهکاری برای لغو محاصره نوار غزه به توافق نرسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «رجب طیب اردوغان» امروز -شنبه- در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد که تمامی شروط عاد‌ی‌سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی بررسی و بر سر آن توافق حاصل شده است و تنها شرط لغو محاصره غزه باقی مانده که دو طرف تا این لحظه بر سر راهکاری برای آن به توافق نرسیده‌اند.

اردوغان اظهار داشت که مذاکرات عادی‌سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی از مدت‌ها پیش ادامه دارد و ماه گذشته میلادی دو طرف تا آستانه رسیدن به توافق نهایی نیز پیش رفتند اما برخی مسائل و تحولات مانع از این توافق شد.

وی اشاره کرد که مذاکرات با رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و تمامی شروط از جمله عذر خواهی از ترکیه و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حادثه حمله به کشتی مرمره محقق شده و تنها شرط لغو محاصره غزه باقی مانده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه خاطر نشان کرد که نوار غزه نیازمند برق  و آب  و مصالح ساختمانی برای بازسازی خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس تخریب شده است و رژیم صهیونیستی نیز با ارسال مصالح ساختمانی به این باریکه از طریق ترکیه موافقت کرده است.

رجب طیب اردوغان تصریح کرد که ترکیه پیشنهاد ارسال یک کشتی تولید برق به بندر «اسدود» را داده است اما رژیم صهیونیستی آن را اقدامی نامناسب دانسته است و پیشنهادهای دیگری داده است که با موافقت ترکیه همراه بوده است و اکنون باید دید که دولت جدید چه تصمیمی خواهد گرفت و انتصاب «آویگدور لیبرمن» به عنوان وزیر جنگ جدید رژیم صهیونیستی چه تاثیری بر توافق‌های حاصل شده خواهد داشت.

 

 

کد خبر : ۳۷۷۵۸۸