خبرگزاری کار ایران

هانی زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

پروژه تضعیف بسیج مردمی در عراق خنثی شد/ درخواست پاکسازی فلوجه از سوی مردم این شهر مطرح شد

باتوجه به اینکه ساکنین فلوجه از دولت عراق برای پاکسازی این شهر درخواست کرده بودند، اما شاهد این بودیم که اینبار یک جو سازی علنی علیه نیروهای بسیج مردمی صورت گرفت

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به عملیات ارتش و نیروهای مردمی عراق در بازپس گیری شهر فلوجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مرحله اول عملیات آزادسازی فلوجه با تلفیق نیروهای ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق آغاز شد که توانست تا حدود زیادی موفقیت آمیز باشد و با پیروزی‌هایی همراه بوده و به زودی فاز دوم آن آغاز خواهد شد. شرکت نیروهای الحشد شعبی در کنار یگانهای کلاسیک ارتش موجب شد تا این مدل به دلیل شناخت نیروهای بومی منطقه از موقعیت مورد نظر؛ روند پاکسازی را تسریع ببخشد.

وی افزود: اهمیت آزادسازی فلوجه به این جهت است که این شهر می‌تواند فرات میانی و عراق مرکزی (بغداد) و همچنین شمال این کشور را به یکدیگر پیوند دهد و به نوعی آنها را با یکدیگر مرتبط کند.از این باید گفت فلوجه دارای اهمیت بالایی است. این موضوع موجب شد تا حیدالعبادی به طور آشکار و مصمم اعلام کند که تا پایان سال جاری میلادی تمامی مناطق عراق را پاکسازی خواهند کرد. چراکه این موضوع یکی از محورهای مورد نظر و مهم دولت العبادی است.

به نظر می‌رسد که عده‌ای با جریان سازی در داخل بغداد و حتی سایر استانهای دیگر بغداد در صدد هستند تا چهره واقعی نیروهای بسیج مردمی را مخدوش کنند که باید بگوییم این جریان در حالت فعلی به راه افتاده که هدف آنها اختلاف میان جناح‌های مختلف سیاسی و مذهبی شیعیان و اهل سنت است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تاکید بر درخواست مردم فلوجه مبنی بر آزادسازی این شهر توسط ارتش عراق و نیروهای مردمی بیان کرد: باتوجه به اینکه ساکنین فلوجه از دولت عراق برای پاکسازی این شهر درخواست کرده بودند، اما شاهد این بودیم که اینبار یک جو سازی علنی علیه نیروهای بسیج مردمی صورت گرفت تا بتوانند حداقل در پس آن جنگی بر علیه شیعیان به راه بیاندازند و اهل تسنن را در مقابل آنها قرار دهند.

وی در پایان گفت: وضعیت فعلی در عراق در محور سیاسی تا حدودی دچار یک تلاطم جدی شده است و همین موضوع موجب شده تا عده‌ای از مهره‌های سیاسی به خصوص در میان نمایندگان پارلمان عراق تحت تاثیر خط‌دهی‌های خارجی قرار بگیرند و نهایتاً بتوانند بسیج مردمی عراق را مورد هدف قرار دهند که این سناریو در ماه‌های اخیر در چارچوب فدرالی کردن امنیت عراق هم مورد بحث قرار گرفته بود که در آن زمان هم نتوانستند این پروژه را به سرانجام برسانند. لذا باید بگوییم که هم یاری ارتش و بسیج مردمی بوده که عراق تا به اینجا توانسته است با تروریسم مبارزه کند که در عملیات آزادسازی فلوجه هم این موضوع به وضوح نمایان شد.         

 

کد خبر : ۳۷۵۴۱۰