خبرگزاری کار ایران

قدرت‌های جهانی درباره تجهیز تسلیحاتی دولت لیبی توافق کردند

نمایندگان قدرت‌های جهانی، دوشنبه در وین بر تجهیز دولت به رسمیت شناخته شده لیبی برای مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی توافق کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، نمایندگان قدرت‌های جهانی، که روز دوشنبه با هدف بررسی اوضاع لیبی در وین اتریش دیدار داشتند، بر تجهیز دولت به رسمیت شناخته شده لیبی برای مقابله با عناصر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی توافق کردند.

نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه ۱۹ کشور دیگر، پس از پایان نشست وین توافق کردند برای تقویت دولت شکننده لیبی و پیشگیری از پیشروی بیشتر گروه‌های شورشی، معافیت‌هایی در مورد محدودیت‌های فروش سلاح قائل شوند.

در بیانیه‌ای مشترک در پایان نشست وین، در محدودیت‌های فروش سلاح در بستر گسترده‌تری ادامه خواهد یافت، اما شرکت‌کنندگان در نشست آماده‌اند به درخواست دولت لیبی برای آموزش و تجهیز نیرو‌هایش پاسخ دهند.

این بیانیه تأکید می‌کند که شرکت‌کنندگان همزمان با آنکه با اعمال محدودیت‌های فروش سلاح را ادامه می‌دهند، از تلاش برای تجهیز دولت لیبی حمایت کامل می‌کنند.

همزمان «فایز السراج» نخست‌وزیر لیبی اعلام کرد، دولتش به زودی فهرست سلاح‌های مورد نیاز خود را برای تأیید به شورای امنیت سازمان ملل اعلام خواهد کرد.

سراج افزود که  در نبرد با افراط‌گرایان «با چالش بزرگی روبه‌رو هستیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم که به ما یاری دهد.»

دولت فایز السراج که به دولت وحدت ملی موسوم است، سرانجام ماه گذشته توانست در طرابلس، پایتخت لیبی مستقر شود در آن زمان آقای سراج گفت «برقراری آتش‌بس در سراسر لیبی، آشتی ملی و مبارزه با گروه داعش»، اولویت‌های او خواهند بود.

بی‌نظمی و فقدان دولت مرکزی در لیبی، طی سال‌های گذشته باعث شده تا این کشور به یکی از مراکز اصلی داعش تبدیل شود. تا اینکه در دسامبر سال گذشته میلادی و با می‌انجی‌گری سازمان ملل متحد، قرار شد دولت وحدت ملی در این کشور تشکیل شود.

کد خبر : ۳۷۱۹۸۷