خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه ترکیه:

آنکارا در آستانه تکمیل روند توافق روادید با اتحادیه اروپا است

asdasd
کد خبر : ۳۶۷۹۱۲

مجلس ترکیه با تصویب قانون جدید، شرایط دستیابی به مجوز سفر بدون روادید به اروپا را هموار کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز –چهارشنبه- پس از آن‌که پارلمان قانون جدید را تصویب کرد، گفت که ترکیه در آستانه نهایی کردن مجوز سفر بدون روادید شهروندان ترکیه به اتحادیه اروپا است.

 اتحادیه اروپا با ۲۸ عضو، ناظر پایبندی آنکارا به پیمان مارس است. طبق این قرارداد ترکیه متعهد شده است که به بازگرداندن مهاجران و پناهجویانی که از طریق ترکیه به اروپا رسیده‌اند، کمک کند. بیش از یک میلیون نفر در سال گذشته به خاک ایتالیا و یونان رسیده‌اند.

انتظار می‌رود که کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اعلام کند که ترکیه به طور کامل معیارهای لازم برای آزادسازی روادید را انجام داده است و از دولت‌های اروپایی و پارلمان اروپا می‌خواهد تا پایان ماه ژوئن با این تصمیم موافقت کنند.

چاوش اوغلو در مصاحبه با ان‌تی‌وی گفت: «ما در آستانه تکمیل اقدام‌های فنی لازم از جمله امور مربوط به گذرنامه‌های الکترونیکی هستیم. می‌خواهیم شاهد تحقق تمامی مفاد قرارداد در گزارش‌های کمیسیون اروپا باشیم.»

مقررات اروپایی، اعطای مجوز سفر بدون روادید را به دارندگان گذرنامه‌های هوشمند الکترونیکی -که ترکیه هنوز موفق به ارائه آن نشده- محدود کرده است.

روز سه‌شنبه مجلس ترکیه از طریق وضع قانونی جدید ،اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داد. اتحادیه اروپا متعهد شده است که موانع دسترسی اتباع ترکیه به سفر بدون روادید  به اروپا را از میان بردارد.

مجلس از طریق یک کمیسیون نظارت، قانونی را تصویب کرد که بر چگونگی تادیب و مجازات مقام‌های اجرایی قانون برای جرائمی که مرتکب می‌شوند، اشاره دارد. همچنین قانونی درباره قرارداد بازگشت مهاجران با اتحادیه اروپا تصویب کرد.

ترکیه قانون حذف روادید برای تمامی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا را تصویب کرده است. این اقدام یکی از مفاد ۷۲ گانه توافق بازگشت مهاجران است که اتحادیه اروپا برای تسهیل شرایط ویزا به ترکیه معین کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز