خبرگزاری کار ایران

حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

استفاده از ابزار کردی توسط آمریکا تا حدودی با ترک‌ها هماهنگ شده/ واشنگتن درپرونده سوریه بلاتکلیف است

کردها تنها نیروهایی بودند که موفق به مقابله با داعش شدند. این‌که کردها توانستند در کوبانی تروریست‌ها را عقب بنشانند، موجب شد تا غربی‌ها برای دور کردن خطر تروریسم از آمریکا و اروپا کردها را تقویت کرده و مدنظر قرار دهند.

«دیاکو حسینی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل حضور ۲۵۰ نفر از نظامیان آمریکا در سوریه که به فرمان رئیس جمهوری ایالات متحده صورت گرفته است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اگر به یاد داشته باشیم قبل از این تصمیم اوباما، وی اعلام کرده بود که آمریکا نیروی زمینی به سوریه اعزام نخواهد کرد و راه حل بحران سوریه را سیاسی دانست نه راهکار و ابزار نظامی. باید خاطرنشان کرد که استراتژی اوباما مدیریت صحنه سوریه با تاکید بر محدود کردن داعش است نه این‌که بخواهد یک تغییر نظام در سوریه با کنار زدن بشار اسد را به تصویر بکشد.

وی ادامه داد: به طرز کاملاً محسوسی نگاه اوباما و دولت وی کنار زدن اسد نیست. چراکه فعلاً گزینه مناسبی در این بین وجود ندارد و می‌توان گفت که تاکید بر این موضوع دیگر وجود ندارد. طبق گزارش‌هایی که توسط «سیمون هرش» در ابتدای سال جاری میلادی منتشر شد متوجه شدیم که یک شکاف عمیقی میان پنتاگون و وزارت خارجه در مورد نحوه برخورد با دولت اسد وجود داشته است. از نگاه ستاد مشترک ارتش آمریکا در مدتی (بازه زمانی اختلاف میان پنتاگون و وزارت خارجه) که گفته می‌شود یک تا دو سال بوده است، نظامیان آمریکایی و پنتاگون اعتقاد داشتند که رفتن و کنار گذاشتن اسد تنها با نیروهای افراطی مانند داعش و جبهه النصره صورت می‌پذیرد که این موضوع به ضرر منافع واشنگتن خواهد بود.

باتوجه به گزارش مذکور، ارتش آمریکا به واسطه آلمان کمک‌هایی را به دولت اسد رسانده که مهمترین این کمک‌ها، اطلاعاتی در مورد موقعیت لجستیکی و مکان‌های تجمع تروریست‌ها بوده است تا از این طریق بتوانند مانع از پیروزی و موفقیت‌های تروریست‌ها بشود. این گزارش به خوبی نشان‌دهنده ابعاد اختلاف در دولت آمریکا درباره پرونده سوریه و سیاست‌های آمریکا در قبال این موضوع است. نمایی که ما امروز می‌بینیم، این است که با وجود همراهی بیشتر رئیس ستاد ارتش آمریکا با کاخ سفید، همچنان شاهد این اختلاف نظر در مورد سوریه و نقش افراط‌گرایان هستیم. لذا باید گفت که اوباما درصدد است تا با کسب اطمینان از عدم پیشروی سرزمینی داعش، این وضع را حفظ کند تا بتواند ورود نیروهای خود را به عنوان یک تصمیم استراتژیک برشمارد و بتواند زمینه‌های یک توافق مناسب را در این خصوص به وجود آورد. اما این موضوع نمی‌تواند تحولات میدانی که توسط قدرت‌های دخیل در این پرونده صورت می‌گیرد را تغییر دهد.

این کارشناس سیاست خارجی آمریکا در تحلیل چرایی مد نظر گرفتن کردها و تقویت آنها علیه تروریست‌ها توسط نظامیان آمریکا گفت: باید دانست که کردها تنها نیرویی بودند که موفق به مقابله با داعش شدند. این‌که کردها توانستند در کوبانی تروریست‌ها را عقب بنشانند، موجب شد تا غربی‌ها برای دور کردن خطر تروریسم از آمریکا و اروپا کردها را تقویت کرده و مدنظر قرار دهند. در روزهای اول چنین حمایت‌هایی، آمریکا با مخالفت ترکیه مواجه شد و به نظر می‌رسد که در دیدار اردوغان و اوباما صحبت‌هایی درباره چگونگی به میان آوردن کردها مطرح شده است که البته اختلاف‌نظرها میان واشنگتن و آنکارا به حداقل خود رسیده است اما به هر حال غربی‌ها چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در مورد کردها ندارند. ولی شاهدی در این بین مبنی بر این‌که قرار است آمریکایی‌ها به کردها توجه ویژه داشته باشند وجود ندارد و به نوعی آنها درصدد هستند تا تصمیم‌گیری نهایی در مورد کردها را به کشورهای منطقه بسپارند. چراکه آمریکا کاملاً در مورد پرونده سوریه سر در گم است.

وی در پایان در پاسخ به این‌که آیا تصمیم اوباما برای اعزام ۲۵۰ نفر از نظامیان کشورش به سوریه می‌تواند بر روی وجهه دموکرات‌ها در انتخابات آینده ریاست جمهوری تاثیر بگذارد یا خیر، تصریح کرد: در این خصوص باید دانست که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و حتی نامزدهای آنها در خصوص سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه فاقد هرگونه ایده و نظریه هستند. به گونه‌ای که در اظهارات نامزدهای جمهوری‌خواه در مورد برجام و پاره کردن توافق‌نامه حاصل شده، شاهد هستیم که آنها نمی‌توانند به هیچ وجه یک راهکار (حتی راهکار غیر معقول) ارائه دهند و این نشان می‌دهد که مساله خاورمیانه برای آنها گنگ و بسیار کلی است و به نوعی بلاتکلیف هستند. لذا چون هیچ پیشنهاد سازنده‌ای از سوی دو حزب برای موضوع‌های جاری در خاورمیانه مطرح نیست، نمی‌توان گفت که این اقدام اوباما تاثیر چندانی بر وضعیت انتخابات و دموکرات‌ها داشته باشد. البته اگر اوباما از لحاظ سیاسی در سوریه دچار چالش شود، طبیعتاً از سوی جمهوری‌خواهان مورد نقد قرار خواهد گرفت. اما به هر جهت اگر جمهوری‌خواهان برنده بازی انتخابات شوند هم باید از سیاست‌های هشت ساله اوباما پیروی کنند و این مخالفت‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی برای دریافت رای خواهد داشت.

کد خبر : ۳۶۵۲۴۸