خبرگزاری کار ایران

نخست وزیر ترکیه:

اگر اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل نکند، ما نیز توافق مهاجرت را زیر پا می‌گذاریم

«داووداوغلو» در دیدار با صدراعظم آلمان تهدید کرد که اگر اتحادیه اروپا به وعده خود برای اعطای امتیاز روادید به ترکیه عمل نکند، ما نیز تعهدات خود را نادیده می‌گیریم.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «آنگلا مرکل» و دیگر مقام‌های ارشد اروپایی روز گذشته برای بازدید از اردوگاه مهاجران سوری وارد ترکیه شدند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «داوود اوغلو»، نخست وزیر ترکیه و «دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا، از اردوگاه پناهندگان در «نیزیپ» و گشایش یک مرکز حمایت از کودکان در «غازی عینتاپ» بازدید کردند.

تاسک در این سفر، از ترکیه به دلیل برخورد مناسب این کشور با مهاجران سوری تشکر و تمجید کرد.

 «داوو اوغلو» نخست وزیر ترکیه در نشست خبری روز شنبه گفت اگر آزادی روادید اجرا نشود ترکیه هیچ اقدام دیگری انجام نخواهد داد مگر آنکه اتحادیه اروپا گام‌های لازم را بردارد.

داوود اوغلو پیش‌تر نیز تهدید کرده بود که «اگر اتحادیه اروپا امتیاز سفر بدون روادید را به شهروندان ترکیه ارائه نکند، ترکیه نیز به توافق مبنی بر بازگرداندن مهاجران عمل نخواهد کرد.»

 «مرکل» نیز در پاسخ اظهار داشت: ترکیه طبیعتاً باید به شرایط توافق متعهد باشد. ۷۲ پروژه وجود دارد که باید اجرا شود. وی افزود هدف این است که ما به درک متقابل برسیم و تعهدات خود نسبت به ترکیه را انجام دهیم.

در ماه مارس بروکسل و آنکارا توافقنامه‌ای منعقد کردند که بر اساس آن ترکیه متعهد شده بود تمامی مهاجران غیرقانونی را که از طریق خاک آن به اتحادیه اروپا رسیده بودند، بازگرداند.

در عوض اتحادیه اروپا نیز وعده داد که سه میلیارد یورو (معادل ۳ و سه دهم میلیارد دلار) برای کمک به ترکیه جهت ارائه به پناهندگان و سه میلیارد یورو بیشتر از آن پرداخت کند. علاوه بر آن وعده بررسی امکان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و ارائه امتیاز سفر بدون روادید میان ترکیه و کشورهای اروپایی را نیز داده بود.

کد خبر : ۳۶۴۴۳۴