خبرگزاری کار ایران

مداخله روسیه در سوریه، موجب اختلاف نظر در دولت آمریکا است

در حالیکه دولت سوریه باحمایت روسیه و در یک تلاش مشترک با «مخالفان میانه‌رو» بر نیروهای داعش فشار می‌آورد، دولت آمریکا درباره نیات واقعی روسیه و چگونگی واکنش آمریکا به نیروهای روسی گفت‌وگو می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «وال استریت ژورنال» اعلام کرد، برخی مقام‌های واشنگتن بر این باورند که روسیه نیروهای زمینی در سوریه را مسلح کرده است و  توپخانه خود را به سوی حلب چرخانده است. این افراد بر این باورند که شکست آمریکا در برخورد با نیرو‌های روسی، از سوی مسکو نشانه‌ ترس و بزدلی آمریکا خواهد شد و روسیه را  به انجام اقدامات خطرناک‌ و تهاجمی بیشتر ترغیب خواهد کرد.

این افراد بر این باورند که انفعال واشنگتن، روابط آمریکا با کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه را نیز بد‌تر خواهد کرد (ضمن آنکه ترکیه اخیراً به شمار مبارزان داعش در شمال سوریه پیوسته است)

از سوی دیگر «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور، تشدید دخالت آمریکا در سوریه را وتو کرده‌اند. این موضع توسط باراک اوباما که همواره کشیده شدن به یک جنگ نیابتی با روسیه را رد می‌کند، مورد حمایت قرار گرفته است.

 

 

اختلاف در واشنگتن حول این محور است که آیا «ولادیمیر پوتین» واقعاً به دنبال پایان جنگ در سوریه است یا صرفاً از  «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در مقابل «مخالفان به اصطلاح میانه رو» که در صدد سرنگونی اسد از قدرت هستند، حمایت می‌کند.

در حالی که برخی می‌گویند پوتین واقعاً از ابتکار سازمان ملل متحد برای صلح در سوریه که با ممانعت بشار اسد  از روند مذاکرات ژنو و نادیده گرفتن آتش‌بس، تضعیف شد، حمایت می‌کند. دیگران معتقدند پوتین و بشار اسد در حال بازی در یک تیم هستند و در نتیجه این مسئله کاملا‍ برنامه ریزی شده است. در هر صورت،  پنتاگون و کاخ سفید ظاهرا ابتکار عمل خود را در جنگ از دست داده و تنها کاری که در حال حاضر می‌توانند انجام دهند،  بحث و گفت‌و‌گو و انتظار برای پیشرفتی است که قرار است اتفاق بیفتد!

 

کد خبر : ۳۶۴۳۳۹