خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

سکوت اوباما درباره نقش عربستان در پرونده ۱۱ سپتامبر، آرای کلینتون را افزایش می‌دهد

تذکر آمریکا به عربستان در خصوص جدی گرفتن نقش ایران در منطقه و همچنین احتمال وتوی پرونده دست داشتن سعودی‌ها در حادثه 11 سپتامبر، نشان از این دارد که آمریکا در صدد دوری از شتاب دادن به وقایع رخ داده در غرب آسیا برآمده است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به پیگیری مجدد نقش عربستان در پرونده 11 سپتامبر از سوی نمایندگان ایالات متحده، بیان کرد: در نگاه اول به این موضوع باید به این مساله توجه داشت که عربستان یک جغرافیای سیاست سنتی در مهمترین منطقه ژئواستراتژیک جهان است. سعودی‌ها به صورت کاملاً مشهود مدعی هستند که یک حکومت مشخص و تاثیر گذار در نظم جهانی قلمداد می‌شوند اما این کشور در حقیقت دارای یک باطن قبیله‌ای است که تنها پترو دلارهای باد آورده نقطه اتکای آن به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در مقابل باید ایالات متحده را مورد نظر قرار داد. به صورتی که با توجه به تغییر و تحولات جهانی (جهان موازی) دموکراسی به یک امر اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است و به نوعی یک امر گریز ناپذیر در این مورد به ورطه نمایش در آمده است. در اینجا نباید از سیر تحولات پر شتاب خاورمیانه چشم‌پوشی کرد و غافل ماند. از این رو است که آمریکا نمی‌خواهد در فضای بین‌‌المللی به عنوان شتاب‌دهنده تحولات در خاورمیانه شناخته شود. حال این شتاب می‌تواند برخورد نظامی با ایران باشد و آن را به وسیله 1+5 به حاشیه براند یا این‌که در رویارویی سیاسی با ریاض باشد تا نهایتاً بتواند آن را با ایجاد آرامش مدیریت کند. اما در کل تفاوت ماهوی در این بین وجود ندارد و تنها بحث شکلی مورد نظر است.

در تفسیری دیگر باید بگوییم که واشنگتن میل ندارد همانند سال‌های 2001 و 2003 به عنوان عنصر دامن زننده به وقایع خاورمیانه و محیط اطراف آن شناسایی شده و مورد نظر و خطاب قرار گیرد. از این جهت آنها درصدد هستند تا بتوانند قطار بی‌عقلی عربستان را به هر طریقی که شده است به روی ریل آورده و هدایت کنند. مشابه این اقدام آمریکا را در سوریه هم می‌توانیم مشاهده کنیم. چرا که غربی‌ها از ابتدا تاکنون بر کناره‌گیری اسد تاکید داشتند اما تمامی مسائل و رویدادهای سیاسی در دمشق و اطراف آن را پیگیری می‌کنند و با همین منطق پرونده عربستان را زیر نظر دارند.

این استاد دانشگاه در خصوص سیاست اتخاذ شده از سوی دولت آمریکا در مواجهه با پرونده 11 سپتامبر عنوان کرد: با توجه به مسائل مطرح شده است که ما نظاره‌گر رفتار آمریکا در خصوص ایران هستیم. تا جایی که غربی‌ها رسماً به سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که نقش ایران در منطقه را جدی بگیرید و از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا در مورد پرونده 11 سپتامبر سکوت کرده و حتی بحث وتوی آن را به میان می‌آورد. با نگاهی به فراز و فرودهایی که در ادبیات سیاسی آمریکا وجود دارد، می‌توان دریافت که واشنگتن در صدد است تا نظام دوقطبی را به تک – چند قطبی تبدیل کند. به نظر اوباما با یه تئوری خاص در صدد است تا بتواند با استفاده از یک منطقه خردورزانه در مقابل پرونده 11 سپتامبر ایستادگی کند که نهایتاً وتوی او را شاهد خواهیم بود. به صورتی که اگر این موضوع به صورت رسمی تایید شود، زمینه شکایت برای کشورهای دیگر که اتباع آنها در بین سه هزار کشته شده در 11 سپتامبر وجود داشته، هموار می‌شود که در این بین احتمال تهدید منافع واشنگتن وجود خواهد داشت.          

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا مخالفت اوباما با پیگیری پرونده 11 سپتامبر و نقش عربستان می‌تواند تاثیر منفی در چهره دموکرات‌ها و در ادامه بر جایگاه آنها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور داشته باشد یا خیر؛ گفت: در این بین ممکن است که چهره اوباما مخدوش شود اما کلینتون می‌تواند با مانور دادن و برجسته کردن این موضوع به نفع خود رای جمع کند. باید توجه داشت که اوباما به عنوان رهبر حزب دموکرات تلقی نمی‌شود و تنها عضوی از آن است. لذا مقاومت کلینتون در مقابل اوباما می‌تواند وی را تا حدودی موفق کند تا در باب دفاع از حقوق بشر به نقش عربستان روی بیاورد و رای مورد نظر را کسب کند.

کد خبر : ۳۶۳۵۵۴