خبرگزاری کار ایران

نخست وزیر ترکیه:

اروپا به تعهدات خود عمل نکند، از پیمان بازگرداندن مهاجران خارج می‌شویم

نخست وزیر ترکیه تهدید کرد که اگر اتحادیه اروپا امتیاز سفر بدون روادید را به شهروندان ترکیه ارائه نکند، این کشور از پیمان آنکارا-بروکسل مبنی بر بازگرداندن مهاجران غیر قانونی خارج خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه روز سه‌شنبه گفت: اگر اتحادیه اروپا تعهدات خود برای ارائه رژیم بدون روادید به شهروندان ترکیه را اجرا نکند، ترکیه نیز به توافق آنکارا-بروکسل مبنی بر بازگرداندن مهاجران عمل نخواهد کرد.

داوود اوغلو در نشست خبری گفت: «ترکیه یک شریک جدی است و به آنچه وعده داده است، عمل می‌کند و اجازه تخلف از تعهدات را نمی‌دهد. این تعهدات متقابل است. اگر اتحادیه اروپا نتواند گام‌های موثر را بردارد نباید انتظار داشته باشد ترکیه به وعده خود عمل کند.»

وی افزود: «بدون ارائه امتیاز سفر بدون روادید، بعید است ترکیه به مفاد توافق پایبند باشد.»

در ماه مارس بروکسل و آنکارا توافقنامه‌ای منعقد کردند که بر اساس آن ترکیه متعهد شده بود تمامی مهاجران غیرقانونی را که از طریق خاک آن به اتحادیه اروپا رسیده بودند، بازگرداند.

در عوض اتحادیه اروپا نیز وعده داد که سه میلیارد یورو (معادل ۳ و سه دهم میلیارد دلار) برای کمک به ترکیه جهت ارائه به پناهندگان و سه میلیارد یورو بیشتر از آن پرداخت کند. علاوه بر آن وعده بررسی امکان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و ارائه امتیاز سفر بدون روادید میان ترکیه و کشورهای اروپایی را نیز داده بود.

کد خبر : ۳۶۳۲۳۴