خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

یارکشی عربستان در پرونده یمن برای کسب منافع حداکثری است/ بن‌بست در مذاکرات پس از نقض آتش‌بس

در تحلیل عملکرد سعودی‌ها در موضوع مذاکرات باید بگوییم که آنها درصدد هستند تا با فشار آوردن و ایجاد انشعاب در مذاکرات بتوانند با دست خالی بر سر میز مذاکرات حضور داشته باشند و امتیازهای بالایی را کسب کنند.

«حسن لاسجردی» کار‌شناس مسائل بین‌الملل در خصوص از سرگیری مذاکرات صلح یمن که قرار است ۳۰ فروردین برابر با ۱۸ آوریل برگزار شود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در هفته‌های اخیر چندین محور در خصوص پرونده یمن پدیدار شد که مهم‌ترین آن‌ها اجرایی شدن آتش‌بس در این کشور بود. در این بین باید به نقش «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اشاره کرد که به نوعی یک فشار از سمت سازمان ملل برای محقق کردن آتش‌بس از سوی وی وارد شد که تا حد زیادی این موضوع تحقق پیدا کرد که در شرایط فعلی به وجود آمدن چنین شرایطی در یمن می‌تواند یک روزنه امید تلقی شود.

وی ادامه داد: در راستای مسائل مطرح شده نباید از مقاومت مردم یمن در طول یک سال و چند روز گذشته چشم‌پوشی کرد. چراکه جریان سلفی که در منطقه و یمن اقدام به راه‌اندازی آتش تفرقه کرده‌ است، به خوبی دریافت که بیش از این حد نمی‌تواند در این ناحیه شیطنت‌های خود را افزایش داده و دنبال کند و این حالت را می‌توانیم در برقراری آتش‌بس موثر قلمداد کنیم. اما در همین راستا ما شاهد حملات و فعالیت‌های عربستان در یمن هستیم که به نوعی نقض آتش‌بس را رقم زد و از این جهت شاهد هستیم که در نقاطی مانند استان تعز همچنان وضعیت جنگی پایدار و حکم‌فرما است.

پروژه‌ای که سعودی‌ها در روند سیاسی و تمامی ابعاد یمن طرح کرده‌اند، یک نگاه بالا به پایین است. به صورتی که آنها به طور کامل امتیازها را به سود خود مصادره می‌کنند و حداقل امتیاز را برای یمن و مردم این کشور قائل می‌شوند که به نظر می‌رسد در این دور از مذاکرات هم شاهد چنین برخوردی از سوی مقام‌های ریاض باشیم. لذا تا زمانی که نگاه عربستان و سیاست‌های اتخاذی از سوی این کشور اصلاح نشود، پرونده یمن به سرمنزل مقبول و مقصود نخواهد رسید. در تعبیری دیگر می‌توان علاوه بر اختلاف سیاسی میان عربستان و انصارالله و گروه‌های مردمی یمن، بحث نزاع ایدئولوژیک را بر محورهای آن اضافه کرد که توانسته تا به این حد پرونده یمن را پیچیده کند.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به بی‌اعتنایی سعودی‌ها در قبال خواسته‌های مردم یمن بیان کرد: موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، مطالبات سیاسی و اجتماعی مردم یمن است. معارضان و طیف‌هایی مانند عبدربه منصورهادی و کسانی که در داخل یمن با جناح سعودی‌ها هم‌نوا هستند، بحث مطالبات را از دایره مسائلی که مربوط به یمن است و باید در مذاکرات آن را مورد بررسی قرار دهند، خارج کرده‌اند و به نوعی یک انحصار طلبی در این میان حاکم شده است. به بیانی دیگر عربستان در صدد تزریق نگاه خود به پرونده یمن است که بی‌شک تاکنون هم اگر روند مذاکرات به نتیجه نرسیده است، این محور به عنوان اصلی‌ترین موضوع قابلیت بررسی و پیگیری دارد.

وی در پایان عنوان کرد: از ابتدای پرونده یمن هم در حوزه میدانی و هم در بحث سیاسی سعودی‌ها به دنبال یارکشی از میان کشورهای عربی منطقه بوده‌اند که تا جایی شاهد ورود آنها به زمین بازی یمن بوده‌ایم. اگر به سابقه این موضوع نگاه کنیم باید نگاهی به اصرار مقام‌های ریاض بر حضور مصر در حمله هوایی و زمینی به یمن اشاره کنیم که این موضوع عملیاتی نشد. در تحلیل عملکرد سعودی‌ها در این محور و به خصوص موضوع مذاکرات باید بگوییم که آنها درصدد هستند تا با فشار آوردن و ایجاد انشعاب در مذاکرات بتوانند با دست خالی بر سر میز مذاکرات حضور داشته باشند و امتیاز بالایی را کسب کنند تا بتواند پوشش مناسبی برای عدم مدیریت خود در حالت فعلی یمن دست و پا کند. بنابراین با توجه به آتش‌بس فعلی و اوضاع میدانی و سیاسی در یمن، عربستان در صدد است تا بتواند مطالبات مردم یمن را توسط حملات هوایی خود خاک کند تا بتواند یا مذاکرات را به بن‌بست برساند یا این‌که حداکثر امتیازها را برای خود کسب کند.       

کد خبر : ۳۶۲۲۰۲