خبرگزاری کار ایران

پیروزی سندرز و کروز در انتخابات مقدماتی در «ویسکانسین»

در ادامه انتخابات مقدماتی ایالت‌های آمریکا، «تد کروز» موفق شد با شکست «دونالد ترامپ»، امید بیشتری برای نامزدی جمهوری‌خوهان در انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز سال جاری به دست آورد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، در میان دموکرات‌ها هم، «برنی سندرز» پیروز انتخابات «ویسکانسین» شد تا با ادامه پیروزی‌هایش در چند هفته گذشته، امیدوار راهی انتخابات‌های مقدماتی در دو ایالت مهم نیویورک و پنسیلوانیا شود.

به ویژه آن که همزمان با اوج گرفتن رسوایی‌های مرتبط با اسناد پاناما، انتشار دوباره هشدارهای پیشین برنی سندرز در زمینه سوء استفاده افراد متمول و قدرتمند از فرصت‌های پول‌شویی در پاناما، برای وی یک ویژگی جدید در برابر دیگر کاندیدها فراهم کرده است.

با وجود این، هنوز «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ» پیشتاز رقابت‌های مقدماتی انتخابات نوامبر سال جاری برای جانشینی «باراک اوباما» در کاخ‌سفید هستند.

شکست دونالد ترامپ در انتخابات روز سه شنبه ایالت ویسکانسین آمریکا پایانی تلخ بر یک هفته سخت برای کارزار این میلیاردر اهل نیویورک بود.

وی که در چند روز گذشته بارها به علت اظهار نظر در مورد سقط جنین مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود، همزمان باید پاسخگوی انتقادها از ماجرای بازداشت رئیس ستاد انتخاباتی‌اش می‌بود که به علت لمس خشن یکی از خبرنگاران در جریان میتینگ انتخاباتی ترامپ، در فلوریدا بازداشت شده بود.

در همین حال، تد کروز که نزدیک‌ترین رقیب ترامپ در اردوی جمهوری‌خواهان است، سه شنبه شب پس از کسب پیروزی در ویسکانسین گفت: «این همان لحظه تغییر بود که منتظرش بودیم. ما پیروزیم چون توانسته‌ایم حزب جمهوری‌خواه را متحد کنیم.»

با وجود پیروزی کروز، انتظار نمی‌رود که وی بتواند حدنصاب لازم در انتخابات‌ مقدماتی را کسب کند.

در برابر، ترامپ که مطابق نظرسنجی‌ها در دو ایالت نیویورک و پنسیلوانیا پیروز خواهد شد، احتمالا برنده نهایی جمهوری‌خواهان است هر چند ترامپ در میان رهبران حزب خودش اصلا محبوب نیست.

برابر مرام‌نامه حزب‌جمهوری خواه آمریکا، رهبران و نمایندگان این حزب این اختیار را دارند که در همایش نهایی خود (تابستان سال جاری) بی‌توجه به نتایج انتخابات مقدماتی، هر نامزدی را که خود تشخیص دهند به عنوان کاندیدای نهایی معرفی کنند. با وجود این، حتی برای آنها هم مقاومت در برابر قبول نامزد پیروز انتخابات‌های مقدماتی بسیار دشوار خواهد بود.

 

کد خبر : ۳۵۹۱۵۶