خبرگزاری کار ایران

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های خارجی

هم‌زمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، رسانه‌های خارجی به پوشش و بازتاب این رویداد پرداختند.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد میلیون‌ها ایرانی امروز-جمعه- برای انتخاب نمایندگان خود پای صندوق‌های رای می‌روند.

خبرگزاری فرانسه این انتخابات را به نوعی آزمون میزان موفقیت سیاست‌های «حسن روحانی» رییس‌جمهوری ایران، به خصوص در رابطه با توافق هسته‌ای این کشور با گروه‌ ۱+۵ و باز شدن دروازه‌های بین المللی توصیف کرد.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داد: «انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی با شور و شوق بیشتری نسبت به دوره‌های قبل از آن دنبال می‌شود. این نخستین انتخاباتی است که پس از حصول توافق هسته‌ای، در ایران برگزار می‌شود. این انتخابات به طور حتم آزمایشی بر محبوبیت سیاست‌های روحانی در ایران خواهد بود و همچنین فرصتی برای رییس‌جمهوری این کشور است تا هواداران بیشتری در پارلمان پیدا کند؛ پارلمانی که اکنون دارای اکثریت محافظه‌کاران بوده و همواره با سیاست‌های روحانی مخالفت کرده‌ است.»

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار خبر آغاز انتخابات سراسری در ایران، اعلام کرد انتخابات امروز به دوران پس از تحریم‌ها در ایران شکل می‌دهد.

این خبرگزاری با اشاره به این مساله که این اولین انتخابات در ایران است که پس از توافق این کشور با قدرت‌های جهان برگزار می‌شود، آن را به عنوان عنصر اصلی شکل‌دهنده به دوران پس از برداشته‌شدن تحریم‌ها علیه ایران، معرفی کرد.

رویترز در گزارش خود اعلام کرد که پیش‌بینی نتیجه انتخابات امروز ایران بسیار دشوار است چراکه اصول‌گرایان همواره در مناطق روستایی آرای بیشتری کسب کرده و اصلاح‌طلبان در میان جوانان شهرنشین هواداران زیادی دارند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز با پوشش انتخابات ایران گزارش داد که انتخابات پارلمانی و خبرگان رهبری در ایران از ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شده است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک اعلام کرد که در جریان انتخابات پارلمانی ایران دو جریان عمده سیاسی – تندروهایی که در حال حاضر در قدرت قرار داند و اصلاح‌طلبان میانه‌رو – با یکدیگر رقابت می‌کنند تا آینده سیاسی این کشور را شکل دهند.

این انتخابات تا ساعت شش بعد از ظهر به وقت محلی ادامه دارد و در جریان آن ۲۹۰ عضو پارلمان که به مدت چهار سال در قدرت خواهند بود، انتخاب می‌شوند.

 

 

کد خبر : ۳۵۰۵۲۷