خبرگزاری کار ایران

کاردار پیشین ایران در عربستان در گفت‌وگو با ایلنا:

۱۴ فوریه در منامه همچنان زنده است/ شیعیان از ساختار و زمینه‌های مشارکتی بحرین حذف شده‌اند

طبیعی است که خیزش مردم در بحرین با وجود سرکوب‌های آل‌خلیفه و آل‌سعود خاموش نخواهد شد چراکه نیت اصلی انقلاب بحرین در جان مردم این کشور همچنان بیدار است.

«احمد دستمالچیان» کاردار پیشین ایران در عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به انقلاب ۱۴ فوریه در بحرین گفت: در بحرین از دیرباز تاکنون و از زمان تشکیل دولت، شیعیان در این کشور به عنوان یک رکن قوی و اساسی حضور داشتند که تمامی آن‌ها در این سال‌ها در تنگنا قرار داشتند. دلیل این‌که شیعیان در آنجا زیر فشار دولت بحرین قرار دارند این است که آن‌ها خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق خود بودند. به‌ طوری که اکثریت این کشور به دست شیعیان است اما به عنوان اقلیت با آن‌ها رفتار می‌شود.

وی افزود: در ساختار سیاسی بحرین، شیعیان در ساختار حاکمیتی و همچنین پارلمان این کشور دخالت داده نمی‌شوند و حتی از استقلال لازم برخوردار نیستند و دلیل آن این است که سیاست‌های منامه بر حسب سیاست‌های ریاض طراحی و اجرا می‌شود. لذا آن چیزی که باعث شد انقلاب ۱۴ فوریه به وجود آید، خیزش مردم در کشورهای اسلامی بود که این موضوع به بحرین هم سرایت پیدا کرد و ما شاهد یک تجمع مسالمت‌آمیز بودیم که پس از آن با دخالت نیروهای بحرینی و در ادامه نیروهای نظامی عربستان و امارات به خون کشیده شد که دلیل این رخداد اتخاذ موضع سرکوب از جانب سردمداران آل خلیفه و آل‌سعود بود. در حقیقت باید گفت در بحرین بستر داخلی برای به وجود آمدن این انقلاب به صورت بالقوه وجود داشت و عوامل بیرونی هم به محقق شدن انقلاب کمک کردند که نتیجتاً در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ این موضوع اجرایی شد.

طبیعی است که خیزش مردم در بحرین با وجود چنین سرکوب‌هایی خاموش نشده و نمی‌شود. چراکه نیت اصلی این انقلاب‌ها در جان مردم این کشور همچنان بیدار است. همانند این موضوع را می‌توانیم در مسئله فلسطین و افت و خیزهایی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته است، ملاحظه کنیم. به صورتی که مردمان فلسطین در این مدت با دست خالی در مقابل چهارمین ارتش جهان ایستادگی کردند و خواستار محقق شدن مطالبات خود بودند. لذا معتقدم که انقلاب بحرین همچنان در جریان بوده و خاموش نشده است.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان در پایان عنوان کرد: در امتداد مسائل مذکور باید توجه داشت که پایگاه ششم دریای آمریکا در بحرین وجود دارد به علاوه این‌که بحرین از گذشته تاکنون تحت سلطه بریتانیا بوده و حتی نیروهای امنیتی آن توسط سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا (MI6) آموزش داده شده‌اند. لذا تمامی فراز و فرودهایی که در انقلاب بحرین به وجود آمد را می‌تواند نمای کلی از دخالت عربستان، آمریکا و انگلیس در این کشور دانست که بدون شک در آینده‌ نزدیک شاهد خیزش‌های دوباره در این کشور خواهیم بود که ممکن است به صورت خاموش صورت گیرد اما به هر حال روند انقلاب از مسیر خارج نخواهد شد.

کد خبر : ۳۴۶۷۷۷