خبرگزاری کار ایران

بررسی آخرین مناظره دموکراتها در گفت‌وگوی ایلنا با مطهرنیا:

کلینتون در ادامه راه اوباما/ بی وزنی جمهوری‌خواهان به کمک لیبرالها می‌آید

سندرز به نوعی به دنبال یک تحرک جدید در این بین است و در مقابل هم کلینتون را مجبور می‌کند تا اقدام به پوشش دادن ضعفهای اوباما کند که شاهد بودیم کلینتون تا حد زیادی به نظرات و عملکرد اوباما تکیه کرد.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین مناظره دموکراتها که در کارولینای جنوبی با میزبانی شبکه ان.‌بی.‌سی برگزار شد؛ بیان داشت: در وضعیت فعلی دموکراتها جایگاه مناسب‌تری نسبت به جمهوری‌خواهان دارند چراکه وضعیت کاندیداهای اصلی دموکراتها مشخص است. در مناظره اخیر دموکراتها؛ برنی سندرز فاصله خود با هیلاری کلینتون تا حد زیادی کم کرد اما باید توجه داشت که هیلاری کلینتون در جایگاه مستحکم‌تری نسبت به دو رقیب خود قرار دارد.

وی افزود: در جغرافیای سیاسی ایالات متحده هیلاری کلینتون جوابگوی نیازهای حزب دموکرات خواهد بود اما باید منتظر نتیجه نهایی بود. چراکه اگر یک شگفتی‌ساز در این میان رخ عیان نکند؛ هیلاری کلینتون برنده انتخابات خواهد بود. در خصوص مارتین اومالی نامزد دیگر حزب دموکرات باید گفت که وی شانس زیادی نمی‌تواند در مقابا سندرز و هیلاری کلینتن داشته باشد و باید تمامی تمرکز خود را به سمت رای‌گیری در ایالت آیووا معطوف کرد تا ببینیم چه کسی در اولین رای‌گیری روز اول فوریه انتخاب خواهد شد و در امتداد آن در کارولینا و نیوهمپشایر چه اتفاقی رخ خواهد داد.رای‌گیری در مورد نامزدهای دموکرات در آیووا به صورت سنتی برگزار خواهد شد و باید توجه کرد که شانس سندرز در آیووا بالا می‌باشد که این موضوع می‌تواند برای هیلاری کلینتون یک خطر جدی محسوب شود.  

در مناظره‌های قبلی ادامه سیاستهای اوباما از سوی هیلاری کلینتون مطرح بود و او سعی می‌کند تا شکل دیگری از تصمیم‌گیری را در مقابل رقیبان و حتی دشمنان خود اتخاذ کند تا با این روش بتواند از سیاست داخلی و سیاست خارجی اوباما دفاع کند و حتی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و برجام و همچنین موضوع بیمه درمانی و مساله کنترل سلاح مباحثی از سوی وی و همچنین دو نامزد دیگر مطرح شد.

این استاد دانشگاه در تحلیل رویکرد "برنی سندرز" در آخرین مناظره دموکراتها اظهار کرد: سندرز به نوعی به دنبال یک تحرک جدید در این بین است و در مقابل هم کلینتون را مجبور می‌کند تا اقدام به پوشش دادن ضعفهای اوباما کند که شاهد بودیم کلینتون تا حد زیادی به نظرات و عملکرد اوباما تکیه زد. اما آنچیزی که مهم جلوه می‌کند این است که هیلاری تا حدود زیادی می‌تواند آراء جنسیتی را به خود جلب کند که این موضوع یک برگ برنده در مقابل جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود.

وی در خصوص اینکه آیا وضعیت در اردوگاه جمهوری‌خواهان بهتر از دموکراتها است یا خیر؛ عنوان داشت: مردم آمریکا از رویکرد جنگ محور خسته شده‌اند که این رویکرد در اهداف جمهوری‌خواهان نمایان است و تنها عده‌ای جنگ طلب خواستار ادامه این خشونتها هستند که اصلی‌ترین هدف آنها را می‌توان در پول‌سازی دنبال کرد ولی در مقابل ایالات متحده در طول این چند سال دریافتند که جنگ راه حل زندگی و حتی سیاست در آمریکا نخواهد بود.

مطهرنیا در پایان درباره استراتژی دموکراتها در ایام تبلیغات و انتخابات سال 2016 خاطرنشان کرد: اگر دموکراتها بتوانند زمینه‌ موضوعاتی که جمهوری‌خواهان بر روی آنها نظر دارند را از بین ببرند؛ می‌توانند دنباله‌روی سیاستهای اوباما باشند. در خلال این موضوعات باید توجه داشت که باراک اوباما در پرونده هسته‌ای ایران و همچنین مساله وال‌استریت میراث گرانبهایی را برای دموکراتها به جای گذاشت و حتی توانست قدرت اقتصادی خود را از سال 2008 به بعد تا حدود زیادی بالا ببرد و در این بین توانست نیاز خود به سوختهای فسیلی را تا حدود زیادی کاهش دهد و این تحرک باعث شد تا نفت در آمریکا به یک کالای استراتژیک تبدیل نشود که این موضوع زمینه‌های خروج از بحران اقتصادی را فراهم آورد. از سوی دیگر به اهتزاز در آمدن پرچم آمریکا در هاوانا هم یکی دیگر از برگ‌های برنده‌ای است که اوباما در کارنامه دموکراتها درج کرد و مجموع این مسائل می‌تواند دموکراتها را در رتبه بالاتری از جمهوری‌خواهان قرار دهد که علاوه بر این باید دقت کرد که شخصیت و چهره مطرحی در اردوگاه جمهوری‌خواهان وجود ندارد که برای دموکراتها یک نقطه قوت تلقی می‌شود.        

کد خبر : ۳۳۹۴۳۰