خبرگزاری کار ایران

کاردار اسبق ایران در عربستان در گفت‌وگو با ایلنا:

استفاده ریاض از سکوت رسانه‌ای غرب در اعدام نمر/ سعودی‌ها پایه‌گذار سیاست تبعیض و تکفیر

انتخاب روزهای ابتدایی سال 2016 برای اعدام شیخ نمر به این دلیل بود تا سعودی‌ها بتوانند در تعطیلات سال نو میلادی و در فضایی که جهان درگیر این تعطیلات است، در سکوت رسانه‌ای شیخ نمر را اعدام کنند و بتواند نگاه افکار عمومی را به سمت دیگری سوق دهند و از زیر بار ناکامی‌های منطقه‌ای برای مدت کوتاهی شانه خالی کنند.

«احمد دستمالچیان» کاردار اسبق ایران در عربستان در تشریح دلایل اعدام شیخ نمر در گفت‌وگو با ایلنا ابراز کرد: دلیل اصلی که می‌توان برای اعدام شیخ نمر برشمرد این است که عربستان برای فرار از تحولات منطقه و خصوصاً قائله‌ای که در نیجریه به راه افتاد و رگه‌هایی از سعودی‌ها در آنجا پیدا بود؛ دست به اعدام شیخ نمر زد. همچنین باید توجه داشت که این اقدام در روزهای اولیه ژانویه و تنها با گذشت دو روز از سال 2016 اتفاق افتاد تا غربی‌ها در زمان تعطیلات خود نتوانند حداقل اظهار نظرها را صورت دهند. البته باید مد نظر داشت که آنها هیچ واکنش جدی نسبت به این اقدام سعودی‌ها نشان نخواهند داد اما به هر حال عربستان در این موضوع هم تمهیداتی را اندیشید که این اعدام را زمانی عملی کند که اکثر رسانه‌ها فکرشان درگیر سال نو میلادی و مسائلی غیر از اوضاع داخلی عربستان است تا بتواند حداقل افکار عمومی جهان را به سمت خود متمرکز کند تا در زیر فشار حداقلی قرار بگیرد.

وی افزود: در بیانی ساده‌تر باید گفت که عربستان در تمامی پرونده‌های مفتوح خود مانند یمن، سوریه و لبنان به دلیل اینکه در عرصه‌های میدانی و سیاسی شکست سختی را متحمل شده است؛ سعی داشت تا سوژه‌ای انتخاب کند و یک انشعاب فکری در سطح داخلی،منطقه‌ای و حتی جهانی ایجاد کند و افکار را به سمت آن سوق دهد. علاوه بر آن باید در نظر داشت که سعودی‌ها با ایجاد تفرقه قومی – مذهبی همیشه درصدد بوده‌اند تا اهرم فشاری بر علیه هدفهای از پیش نقطه‌گذاری شده خود داشته باشد.

شاید عده‌ای در این خصوص اعدام شیخ نمر بگویند که عربستان منتظر بوده تا ماه حرام به پایان برسد تا نسبت به اعدام ایشان اقدام کند اما به نظر این موضوع تنها چند درصد از دلایل اعدام شمر را پوشش می‌دهد. به گونه‌ای که عربستان در حالت فعلی در یک وضعیت سیاسی نامساعدی به سر می‌‌برد. اخبار زیادی در خصوص درگیری‌های اقوام و طیفهای مختلف آل سعود به دلیل سانسور رسانه‌ای گستره در سطوح مختلف عربستان و جهانی مخابره نمی‌شود اما ناظران و منابع بومی در این کشور، وخامت وضعیت سیاسی و در پله بعدی اوضاع اقتصادی عربستان در شبکه‌های اجتماعی به هر شکلی شده است منتشر و منعکس می‌کنند و برآیند این اخبار نشان می‌دهد که حکام سعودی از هیچ اقدامی برای سرکوب و به کرسی نشاندن اندیشه‌های خود دریغ نمی‌کنند و اصلاً زمان و مکان برای آن معنی و مفهوم ندارد و آنچه که مهم است به ثمر رسیدن این اندیشه‌ها است.

سفیر سابق ایران در اردن در پایان با اشاره به پایه‌گذاری تبعیض در سطح داخلی و سطوح منطقه‌ای توسط حاکمان ریاض خاطرنشان کرد: فضاحت سیاسی سعودی‌ها به حدی رسیده است که امروزه از عربستان به عنوان بانی و بنیانگذار بدعت‌ها و تبعیض‌های در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای نام برده می‌شود. به گونه‌ای که حاکمان سعودی پس از غربی‌ها دنباله‌رو و پیگیر اصلی و جدی تفکیک تروریستها به خوب و بد در منطقه بودند که نشست ریاض با محوریت سوریه هم یکی از مستندات این رویکرد و استاندارد دوگانه‌ها است. تا جایی که آنها مجاهدین را تکفیر و نهایتاً به قتل می‌رسانند و از تروریستها با الصاق برچسبهای متفاوت به نفع خود استفاده می‌کنند و حتی درصدد تطهیر چهره آنها اقدام می‌کنند و اعدان شیخ نمر هم یکی از همین موارد به شمار می‌رود.

کد خبر : ۳۳۴۸۲۱