خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعدام نمر با مسئولیت عربستان در کمیته حقوق بشر سازمان ملل در تعارض است/خطای استراتژیک آل سعود مخاطرات جدی به دنبال دارد

اعدام شیخ نمر توسط سعودی‌ها علاوه بر اینکه فضای داخلی عربستان و خصوصاً نواحی شرق این کشور را متشنج می‌کند، سیاست‌های این کشور در خارج از مرزهای خود را با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد کرد که باید منتظر به وقوع پیوستن آن باشیم.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اعدام شیخ نمر توسط عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در ابتدا و باتوجه به اظهارات و اخباری که از ناحیه وزارت کشور عریستان سعودی منتشر شده؛ باید دانست که ساختار سیاسی و حاکمیتی عربستان با 21 میلیون جمعیت، ترکیبی از دین و سیاست است و به بیان دیگر ما شاهد درآمیختگی اندیشه وهابیت با سیاست سعودی‌ها هستیم که و خروجی آن «سیاست تکفیر» بوده که فضای داخلی و خارجی این کشور را فرا گرفته است.

وی درباره اینکه در اعدام شیخ نمر به برخی از آیات و روایات اشاره شده و براساس مستندات از حیث فقهی؛ اعدام به مرحله اجرا گذاشته شده است، بیان داشت: موضوعی که در این بین باید مورد نظر قرار گیرد این است که سیاست عربستان به دلیل مواجهه با ریشه‌های فقهی و باورهای غلط وهابی؛ از کنار هم قرار دادن تنها چند آیه و روایت که ریشه‌های آن در قرن هشتم و توسط یکسری از مفتی‌های وهابی منتشر شده است؛ کسانی مانند نمر را به اعدام محکوم و حکم را صراحتاً اجرا می‌کند که البته نباید از کینه و دشمنی آل سعود با شیعیان عربستان چشم پوشی کرد.

سعود‌ی‌ها از یک سو می‌خواهند ژاندارم منطقه باشند اما پارادوکس به وجود آمده در منطقه و کشورهایی مانند سوریه، عراق و یمن نشان می‌دهد عربستان در داخل از مرزهای خود دچار یک درگیری است که انتها و هدف آن نامشخص است. از سوی دیگر باید توجه داشت که آل سعود در داخل عربستان و به خصوص در نواحی شرقی این کشور که شیعیان در آنجا حضور دارند و به عنوان مناطق نفت‌خیز این کشور مطرح می‌شوند درگیری‌های متعددی با ساکنان آنجا از گذشته تاکنون داشته‌اند که ماحصل آن وقوع اعتراضات در این مناطق و بازداشت اشخاصی مانند شیخ نمر بوده است که عمدتاً سرکوب چنین اعتراضاتی توسط شیوخ حاکم بر نواحی مربوطه صورت گرفته. چراکه آنها با دریافت حقوق ماهیانه؛ از سوی ریاض مجری اجرای سیاست‌های آنها در مناطق تحت امر خود هستند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر افکار متفاوت شیخ نمر در عربستان عنوان کرد: طرز تفکر و به طور کلی خط فکری و سیاسی شیخ نمر و شیعیان عربستان در تضاد با سیاست‌ها و تفکرات آل سعود بوده و خواهد بود. تا زمانی عبدالله به عنوان پادشاه بر عربستان حکومت می کرد؛ مخالفتهای شیعیان را تحمل می‌کرد اما پس از آنکه سلمان روی کار آمد ما شاهد اتخاذ سیاست تند و زننده سعودی‌ها هم در داخل کشور و هم در قبال سیاست و روابط با کشورهای منطقه بودیم که در داخل نهایتاً منجر به دستگیری شیخ نمر و چند تن از همفکران و یاران او بودیم که البته در دستگیری نمر چندین گلوله به سمت وی شلیک شده بود و او را با بدنی مجروح دستگیر و زندانی کردند.

وی افزود: پس از دستگیری نمر تعداد زیادی از کشورهای اسلامی و حتی آن دسته از دولت‌هایی که با آل سعود تا حدودی همگرا بودند نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند چراکه ترس از خیزش داخلی به خصوص از ناحیه شیعیان در کشورهای خود را تهدید جدی برای حکومت خود می‌دیدند و به نوعی از "سناریوی عالم‌کشی" در هراس بودند. زمانی که پرونده نمر به دادگاه جنایی عربستان ارجا داده شد، نهایتاً یک تعرض حقوق بشری در این بین به وجود آمد و از آنجا مساله اعدام وی مطرح شد و در سال گذشته اخبار کذب در خصوص اجرای حکم اعدام وی از سوی رسانه‌های عربستان منتشر شد که اصلی‌ترین هدف آن سنجش افکار عمومی داخل و خارج عربستان به خصوص جمهوری اسلامی ایران بود که متاسفانه امروز شاهد انتشار رسمی این خبر از سوی وزارت کشور عربستان بودیم.

بخشایشی اردستانی در پایان ابراز کرد: عربستان به یک جزیره دورافتاده و فراموش شده تبدیل شده است که به نظر می‌رسد اعدام شیخ نمر نقطه شروع و آغازین یک خیزش گسترده در عربستان باشد اما باید متوجه باشیم که آل سعود به هر ترتیبی که شده این خیزش‌ها را سرکوب خواهد. مساله دیگری که بسیار تعجب‌برانگیز جلوه می‌کند این است که کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل به عربستان تحویل داده شد که با اقدام عربستان در اعدام نمر این مساله مخدوش و تحت‌الشعاع قرار گرفت. بنابراین باید بگوییم اعدام شیخ نمر در عربستان یک خطای استراتژیک برای حاکمان ریاض محسوب می‌شود که علاوه بر داخل، در خارج از عربستان به خصوص در یمن مخاطرات جدی برای آنها به دنبال خواهد داشت.        

کد خبر : ۳۳۴۶۵۶