خبرگزاری کار ایران

تمجید اردوغان از دوران حکومت هیتلر

رئیس‌جمهور ترکیه در توجیه تلاش برای افزایش قدرت و اختیارات رئیس‌جمهور، عنوان داشت دوران زمامداری‌ «آدولف هیتلر» در آلمان نازی نمونه پیاده کردن نظام ریاست‌جمهوری و در عین حال، حفظ انسجام کشور است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، پنجشنبه به هنگام بازگشت از عربستان سعودی و در پاسخ به پرسشی درخصوص امکان‌پذیر بودن حفظ انسجام و یکپارچگی داخلی در صورت استقرار نظام ریاستی، به خبرنگاران گفته بود: «نمونه‌هایی در جهان وجود داشته است. شما می‌توانید به عنوان نمونه به دوران زمامداری هیتلر در آلمان نگاه کنید.»

اردوغان افزود: «نمونه‌های تازه‌تری از (این نوع حکومت) در کشورهای دیگر شکل گرفته است.»

نظام حکومتی ترکیه پارلمانی است و رئیس‌جمهوری در این کشور نقشی تشریفاتی دارد. رجب طیب اردوغان طی سال‌های اخیر اعلام کرده است که تلاش خواهد کرد تا با تغییر قانون اساسی ترکیه، نظام حکومت این کشور را به یک سیستم ریاستی مانند آمریکا، فرانسه و روسیه تغیر دهد.

اظهارات رجب طیب اردوغان در خصوص نظام حکومتی در دوران صدارت هیتلر در آلمان واکنش‌های گسترده‌ای را پی داشته است.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «استعاره آلمان در دوران زمامداری توسط برخی از منابع خبری تحریف شده و از آن در جهتی کاملا خلاف (نظر اردوغان) استفاده شده است.

این بیانیه افزود، اردوغان این مثال را مطرح کرد تا بگوید نظام ریاستی در یک کشور واحد می‌تواند وجود داشته باشد و ربطی به نظام حکومتی فدرال ندارد و اینکه نه نظام پارلمانی و نه نظام ریاستی نمی‌توانند مانع سوء استفاده از قدرت بشوند.

یکی از برنامه‌های اصلی حزب حاکم «حزب عدالت و توسعه» در ترکیه، تغییر قانون اساسی این کشور با هدف افزایش اختیار اتش و تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی است.

کد خبر : ۳۳۴۵۸۰