خبرگزاری کار ایران

عربستان و ترکیه «شورای همکاری‌های استراتژیک» تشکیل می‌دهند

سران عربستان سعودی و ترکیه درخصوص تشکیل نهادی موسوم به «شورای همکاری‌های استراتژیک» با هدف گسترش روابط بین دو کشور، به توافق رسیده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از العربیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، عصر سه‌شنبه به درخواست «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی، وارد عربستان شد.

اردوغان در جریان این سفر، با ملک سلمان دیدار کرد و دو طرف با یکدیگر درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز روابط دوجانبه بین عربستان و ترکیه بحث و گفت‌وگو کردند.

پس از این دیدار، «عادل الجبیر» و «چاووش اوغلو» وزرای خارجه عربستان و ترکیه در ریاض کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کردند.

الجبیر اعلام کرد، ملک سلمان و اردوغان در دیدار خود بر سر تشکیل نهادی تحت عنوان «شورای همکاری‌های استراتژیک» میان عربستان و ترکیه توافق کرده‌اند که سهم بزرگی در گسترش روابط بین دو کشور خواهد داشت.

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد، شورای همکاری‌های استراتژیک مسائل مختلف امنیتی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی و سرمایه‌گذاری را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

الجبیر با اشاره به اینکه مواضع ریاض و آنکارا درباره بحران سوریه یکسان است، مدعی شد که عربستان و ترکیه و دیگر کشورهای دوست خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه براساس اصول مذاکرات «ژنو ۱» و کنفرانس «وین ۲»، نشست‌های نیویورک و قطعنامه شورای امنیت هستند.

وزیر خارجه سعودی افزود، کنفرانس معارضان سوری در ریاض تمام گروه‌ها را شامل شد و هیچ اختلافی میان آن‌ها نبود.

وی بار دیگر در اظهاراتی مداخله‌آمیر، گفت که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه هیچ نقشی در مرحله انتقالی در این کشور نخواهد داشت.

این وزیر سعودی که کشورش مهم‌ترین هم‌پیمان گروه تروریستی «جیش الاسلام» در سوریه است، خاطرنشان کرد کشتن «زهران علوش» سرکرده جیش الاسلام روند صلح در سوریه را تضعیف می‌کند.

کد خبر : ۳۳۳۹۶۶