خبرگزاری کار ایران

زاهد در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف در پرونده یمن باید در سطوح بالایی حل و فصل شود/ اراده جدی برای صلح یمن وجود ندارد

فقدان عزم و اراده جدی و لجبازی عربستان در مسائل یمن به انضمام پیچیدگی‌های رخ داده در عرصه سیاسی موجب شده تا روند صلح یمن به نتیجه نرسد.

«فیاض زاهد» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مذاکرات صلح یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: علت اصلی این‌که مذاکرات صلح یمن نتیجه خاصی نداشته این است که دولت عربستان سعودی به اهداف استراتژیک خود دست نیافته است. به گونه‌ای که باید به این نکته توجه داشت که یمن از دیرباز به عنوان حیات خلوت عربستان محسوب می‌شده و در چند سال گذشته سلطه عربستان بر این منطقه کم شده که خیزش گروه‌های شیعی در این کشور یکی از دلایل کمرنگ شدن هژمونی عربستان ارزیابی می‌شود که حتی بمباران‌های سعودی‌ها هم نتوانست در این خصوص کارساز باشد.

وی با تاکید بر ناموفق بودن تلاش‌های عربستان در یمن بیان کرد: از اوایل سال جاری ما شاهد حملات گوناگون و گاه و بی‌گاه عربستان علیه یمن بوده‌ایم که تنها یک‌سری از اقدام‌های عربستان آن هم در حجم و مقیاس ناچیزی در عدن توانسته به ثمر برسد. در سمتی دیگر باید نگاهی به جنگ قدرت در ریاض انداخت. به گونه‌ای که سطح اختلافات در پایتخت عربستان به خصوص در بین کانون‌های قدرت بالا گرفته و این موضوع می‌تواند تاثیر مستقیم بر عملکرد عربستان داشته باشد که عامل موثری محسوب می‌شود. به طوری‌که در داخل عربستان اختلافاتی مبنی بر اینکه عملکرد آل سعود در یمن مناسب نبوده، به وجود آمده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح یکی دیگر از دلایل اختلافات موجود در پرونده یمن گف: یکی از اشکالاتی که می‌توان در این بین متصور شد، فقدان ارتباط موثر میان ایران و عربستان است چراکه این دو کشور می‌توانند در کاهش تنش‌ها و به نتیجه رسیدن صلح یمن اقدام‌های خوبی را انجام دهند. البته نباید این موضوع از نظرها پنهان باشد که عربستان بهتر است ایران را در تحولات منطقه‌ای به رسمیت بشناسد تا بتواند بر مشکلات و موضوعات پیش آمده فائق آیند. ایران چندین بار مواضع خود را آشکارا اعلام کرده و گفته است که نباید زمام امور در این موضوع را به دست بی‌تجربه‌ها داد اما متاسفانه باز هم عربستان با رویه قبلی در پرونده یمن گام بر‌می‌دارد. به طور کلی به نظر می‌رسد که این موضوعات از مباحث اصلی در حل بحران یمن باشد.

وی در پایان با اشاره به فقدان عزم جدی در حل و فصل پرونده یمن تصریح کرد: بی‌شک هر کدام از طرفین خواسته‌هایی را در پس ذهن خود دارند که تحقق آن برای آن‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود. اما مساله‌ای که در این بین مهم جلوه می‌کند این است که باید اراده طرفین موضوع به بالا‌ترین حد خود برسد و حتی ایران به عنوان یک کشور تاثیر گذار می‌تواند این موضوع را هدایت کرده و سر و سامان دهد. از طرفی دیگر، باید به این موضوع دقت کرد که در موضوع یمن یک سری از مولفه‌ها به هم ریخته است و اکنون باید یک توازن در این بین صورت گیرد. پیچیدگی‌ها را می‌توان در چند روز گذشته به دقت رصد کرد. نقض آتش‌بس در یک روز و به جای گذاشتن ۷۵ کشته تنها در سه روز از حملات سعودی‌ها مسائلی است که نه تنها به سعودی‌ها کمک نمی‌کند، بلکه به وخیم‌تر شدن وضعیت در یمن هم دامن زده و باعث می‌شود هیچ گشایشی ایجاد نشود. لذا به نظر می‌رسد که در ابتدا باید این مشکلات در سطوح بالا‌تر حل و فصل شود تا بتوانیم شاهد آرامش و حل بحران در سطوح پایینی باشیم.

 

کد خبر : ۳۳۱۵۵۰