خبرگزاری کار ایران

رویوران در گفت‌وگو با ایلنا:

سطوح و لایه‌های گسترده‌ای برای تامین امنیت مراسم اربعین در نظر گرفته شده است

تامین امنیت مراسم اربعین به صورت بومی و رسمی بر عهده عراق است و ایران تنها کمک‌های مستشاری به حشد الشعبی‌ را در دستور کار دارد.

«حسین رویوران» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اهمیت امنیت مراسم اربعین سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در ابتدا باید توجه داشت که موضوع راهپیمایی اربعین تنها وجه مذهبی ندارد بلکه جنبه سیاسی این موضوع علاوه بر عراق در تمامی جهان تشیع یک نوع همبستگی را به نمایش می‌گذارد. همچنین باید گفت این تجمع نوعی ابراز قدرت در عراق فعلی و پس از بین رفتن حکومت صدام به حساب می‌آید و در عین حال یک واکنشی نسبت به گذشته محسوب می‌شود. در زمان صدام افرادی که اقدام به پیاده‌روی اربعین می‌کردند توسط دولت بعثی محاکمه شده و حتی به اعدام محکوم می‌شدند.

وی ادامه داد: می‌توانیم بگوییم که پیاده‌روی اربعین به خصوص توسط شیعیان عراق به نوعی یک واکنش نسبت به گذشته هم تلقی می‌شود به همین دلیل اربعین در عراق حامل یک معنای سیاسی است و در عین حال و با توجه به وضعیت امنیتی عراق و حضور تروریست‌ها در این کشور می‌خواهند این پیام را مخابره کنند که به‌رغم تمامی کشتارهای صورت گرفته توسط تکفیری‌ها در سراسر عراق، همچنان بر سنت‌های خود اصرار دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص تامین امنیت مراسم اربعین سال جاری تاکید کرد: باید توجه داشت که تامین امنیت این مراسم به صورت بومی و رسمی بر عهده عراق است و ایران تنها کمک‌های مستشاری به حشد الشعبی‌ را در دستور کار خود دارد. اما در مجموع موضوع تامین امنیت این مراسم و سایر مراسم‌های مشابه بر عهده عراقی‌ها است. سال جاری نیز همانند سال گذشته سطوح و لایه‌های گسترده‌ای برای تامین امنیت شهر کربلا صورت گرفته است و با توجه به پاک‌سازی منطقه جرف‌الصخر؛ می‌توانیم بگوییم که امنیت این منطقه تا حد زیادی تامین شده است.

رویوران در پایان خاطر نشان کرد: پیشروی نیروهای عراقی در هر محور از جمله موصل می‌تواند ضریب امنیت را بالا ببرد. تا زمانی که تکفیری‌ها حضور دارند، تصور این‌که اقدامی علیه امنیت صورت بگیرد، متصور است اما زمانی که آنها از بین بروند بدون شک دیگر خطر خاصی تهدید کننده نخواهد بود. این‌که نیروهای عراقی در چه زمانی علیه تروریست‌ها عملیات خواهند کرد، دقیقاً مشخص نیست و بالاخره تروریست‌ها هم جواب خواهند داد اما دولت عراق تمامی احتیاطات خود را در قالب سناریوهای مختلف در نظر گرفته تا دچار غافلگیری نشود. از این رو باید گفت که تمامی تمهیدات امنیتی قبل از اربعین صورت گرفته که نمونه آن هم خنثی‌سازی عروسک‌های تله‌گذاری شده در اطراف این شهرها بود و این روند تا پس از اربعین و حتی در حین برگزاری مراسم اربعین برقرار خواهد بود.

کد خبر : ۳۲۶۵۷۶