خبرگزاری کار ایران

دیدار کری و عباس بی‌نتیجه به پایان رسید

نشست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در رام الله بدون اعلام نتایج مشخص و تنها با تاکید بر تداوم روابط میان طرفین پایان یافت، اما در مقابل، دولت رژیم صهیونیستی پس از دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم با کری بر تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، محمود عباس و جان کری سه‌شنبه شب در مقر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر رام الله با هم دیدار کردند، اما هم‌زمان با این دیدار شهروندان فلسطینی با تظاهرات در این شهر اظهارات کری قبل از دیدار با نتانیاهو را که طی آن انتفاضه کنونی ملت فلسطین را «تروریسم» توصیف کرده بود، محکوم کردند.

در این نشست «صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف»، «نبیل ابو ردینه» سخنگوی دفتر ریاست تشکیلات رام‌الله و «ماجد فرج» رئیس سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان هم حضور داشتند.

ابو ردینه درباره این دیدار گفت که دیدار عباس و کری طولانی بود و بیش از دو ساعت به طول انجامید و کری در جریان آن بر موضع کاخ سفید در زمینه حمایت از راه حل تشکیل دو کشور فلسطینی و صهیونیستی تاکید کرده و خواستار تلاش برای آرام‌سازی اوضاع در منطقه شد.

عریقات نیز تصریح کرد که طرفین در این دیدار بر تداوم تماس‌ها میان خود تاکید کردند و بی‌شک طرفی که باعث تشدید درگیری‌ها شده است، طرفی است که سعی در دیکته کردن خواسته‌های خود به طرف فلسطینی، ادامه شهرک‌سازی‌ها، مجازات‌های دسته‌جمعی، محاصره، ترورهای میدانی و تخریب منازل دارد.

وی افزود که عباس در این دیدار پنج پرونده را به کری تحویل داد؛ نخست: پرونده ۹۵ شهیدی که توسط ارتش صهیونیستی و شهرک‌نشینان تندروی صهیونیست به شهادت رسیده‌اند و همچنین هزاران نفری که توسط آن‌ها زخمی شده‌اند. دوم: پرونده مجازات‌های دسته‌جمعی و تخریب منازل. سوم: پرونده ۳۶ شهیدی که رژیم صهیونیستی همچنان پیکرهای آن‌ها را توقیف کرده است. چهارم: پرونده شهرک‌سازی‌ها و افزایش ۴۰ درصدی این عملیات‌ها و پنجم پرونده تحریک علیه ملت فلسطین و مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین.

از طرف دیگر، جان کری پس از این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطر نشان کرد که «ما گفت‌وهای طولانی و عمیق و سازنده با عباس داشتیم و می‌دانم که وضعیت کنونی فلسطینیان در کرانه باختری، قدس و نوار غزه سخت و نگران‌کننده است و نگرانی‌های شدیدی هم نسبت به تشدید درگیری‌ها وجود دارد.»

وی افزود: «به درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا به اینجا آمده‌ام تا ببینیم چه کاری می‌توانیم برای اعتماد سازی نسبت به راه حل تشکیل دو کشور انجام دهیم تا این هدف در آینده محقق شود. ما به راهکار تشکیل دو کشور که بتوانند در امنیت و آرامش در کنار هم زندگی کنند، پایبندیم.»

این در حالی است که نتانیاهو در جریان دیدار با جان کری تاکید کرده است که رژیم صهیونیستی ساخت و سازهای خود در شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری را متوقف نخواهد کرد و اگر جامعه بین‌المللی از ما انتظار دارد که به فلسطینیان مجوز ساخت و ساز در مناطق «C» را که ۶۱ درصد از مساحت کرانه باختری را شامل می‌شود بدهیم، باید حق ما برای ساخت و ساز در شهرک‌های صهیونیست‌نشین را به رسمیت بشناسد.

این سخنان نتانیاهو مخالفت آشکار با خواسته‌های تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر تعلیق شهرک سازی و تعیین سقف زمانی برای مذاکرات به منظور از سر گیری مذاکرات میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی است.

کد خبر : ۳۲۵۰۲۶