خبرگزاری کار ایران

سرگئی لاوروف:

صلح در سوریه بدون حضور اسد معنا ندارد

وزیرخارجه روسیه در واکنش به سخنان رئیس جمهوری آمریکا گفت که هیچ گونه راه حلی برای صلح سوریه بدون حضور رئیس جمهوری این کشور متصور نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از راشاتودی، «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه امروز -پنجشنبه- در واکنش به سخنان «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر برکناری «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، گفت که هیچ راه حل صلحی در در این کشور بدون حضور اسد وجود ندارد.

وزیرخارجه روسیه گفت: «هیچ کدام از پیش بینی‌هایی همکاران ما در غرب و برخی دیگر از طرف‌ها مبنی بر اینکه مردم قیام می‌کنند و اسد را کنار می‌گذارند، هیچ‌گاه به واقعیت نمی‌پیوندند. این امر تنها به یک معنا است: اسد منافع بخش مهمی از جامعه سوریه را ارائه می‌کند و به این ترتیب هیچ گونه راه حل صلح آمیزی بدون حضور وی وجود ندارد.»

وی تصریح کرد: «بر این باور هستم که درخواست «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه از «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود مبنی بر هماهنگ کردن عملیات هوایی علیه داعش به ویژه پس از حمله‌های تروریستی اخیر در پاریس نشان دهنده تمایل این کشور برای انجام عملیات متحد است. این روند همچنین نشان می‌دهد که سیاست‌ها به سمت مساله اصلی، یعنی از بین بردن داعش پیش از تاثیر گذاشتن آن در سطح جهانی معطوف شده است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی مداخله‌جویانه گفت که ایران و روسیه باید میان گزینه‌های نجات سوریه و حمایت از  اسد یک مورد را انتخاب کنند.

اوباما گفت: «روسیه و ایران باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند از اسد حمایت کنند یا این‌که با ایجاد یک دولت سوری که مشروعیت داشته باشد، این کشور را نجات دهند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا که در نشست همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در فیلیپین حضور داشت، گفت: «پایان جنگ داخلی سوریه بدون «برکناری اسد» غیرقابل تصور است. اسد نمی‌تواند بار دیگر مشروعیت پیدا کند.»

کد خبر : ۳۲۳۴۶۶