خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت وگو با ایلنا:

عدم تعطیلی گوانتانامو به نفع دموکرات‌ها و به ضرر جمهوری‌خواهان است

باز ماندن گوانتانامو می‌تواند دو برد را برای دموکرات‌ها به دنبال داشته باشد.اول اینکه هزینه باز بودن آن را به گردن جمهوری‌خواهان بیندازند و دوم اینکه جمهوری‌خواهان را به عنوان مقصر اصلی تمامی قوانینی که در حوزه بین‌المللی و حقوق بشری بر ضد آمریکا مطرح می‌شود معرفی کنند تا در مقابل بتوانند استفاده‌های حزبی خود را از این موضوع داشته باشند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در بیان چرایی تعویق در تعطیل شدن زندان گوانتانامو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: بسته شدن گوانتانامو یکی از وعده‌های انتخاباتی اوباما است که با دو محور در ادبیات سیاسی وی در راستای مدیریت ایالات متحده آمریکا مطرح شده است که اولین بحث «تغییر» و دوم شعار «ما می‌توانیم» بود و هر دو تکمیل‌کننده یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: از سمت دیگر مساله تغییر برای ایالات متحده از جهت‌گیری‌های متفاوتی برخوردار بوده است. در مرحله نخست و ابتدای فعالیت اوباما، وی سعی کرد به جای استفاده از قدرت سخت از قدرت هوشمند استفاده کند و ترکیبی از سیاست‌های هدفمند را وارد دستگاه سیاست خارجی کند و سپس در حوزه داخلی از آن استفاده کند. در اینجا بود که شعار تعطیلی گوانتانامو برجسته شد تا جهت‌گیری‌های روشنفکرانه حزب دموکرات و نئو دموکرات‌ها به رهبری اوباما را بیشتر نمایان کند.

اوباما تلاش کرده به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا، به شعارهای خود جامه عمل بپوشاند و زمینه ایجاد یک فضای مثبت به‌رغم تمام چالش‌هایی که حزب جمهوری‌خواه برای وی ایجاد کرده است تا او را  به عنوان یک رئیس‌جمهوری ضعیف معرفی کنند، را فراهم کرده است. به عنوان مثال در حوزه تامین اجتماعی توانست بر کنگره فائق آید و همین‌طور در خصوص 1+5 هم تا حدود زیادی حرف خود را به کرسی نشاند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که اصرار اوباما برای تعطیلی گوانتانامو دارای ابعاد حزبی است، گفت: با توجه به اینکه اوباما در ساختار سیاسی آمریکا به عنوان یک پدیده نامتوازن مطرح است، همواره ساختار سیاسی آمریکا قصد داشته تا از آن به عنوان یک رئیس‌جمهوری ضعیف چهره‌سازی کند ولی او تلاش های خود را برای عملی کردن شعارهایش رها نکرده است و اکنون قصد دارد که در آخرین گام‌های که در کاخ سفید بر می‌دارد مساله گوانتانامو را به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی خود محقق کند. اگر او بتواند در این زمینه موفقیتی به دست آورد، نامزد انتخاباتی حزب دموکرات برای سال آینده برگ برنده بیشتری را در اختیار خواهد داشت.

وی افزود: در این زمینه به نظر می رسد که اوباما خواهان ایجاد یک فضای مثبت برای ادامه دادن قدرت دموکرات‌ها در کاخ سفید است وگرنه وی می‌تواند در سال آخر تحرکات خود در کاخ سفید آرامش بیشتری را برای خود به ارمغان بیاورد و آرام آرام از متن قدرت به حاشیه کوچ کند.اما موضوع و خواست تعطیلی گوانتانامو نشان می‌دهد که اوباما به آینده حزب دموکرات وفادار است و تلاش دارد زمینه ایجاد فضای مناسب برای رای آوری بیشتر کاندیدای حزب دموکرات در آینده فراهم شود.

مطهرنیا در تشریح دلیل پافشاری کنگره مبنی بر عدم تعطیلی گوانتانامو تصریح کرد: تصور اینکه اوباما این موضوع را وتو کند، وجود دارد. چراکه در سال گذشته هم دست به چنین کاری زد اما باید توجه داشت که باز ماندن گوانتانامو و عدم تعطیلی آن می‌تواند امتیازاتی برای دموکرات‌ها به خصوص در انتخابات سال آینده به ارمغان بیاورد. به طوریکه عدم بسته شدن این زندان می‌تواند مباحث حقوق بشری و موضوعات دیگری که وجهه آمریکا را مخدوش می‌کند را به دوش جمهوری‌خواهان بار کند و چهره جنگ‌طلبانه آنها را در جایی که ملت آمریکا خواهان صلح و گسترش فضای مسالمت آمیز هستند را عیان نماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باز ماندن گوانتانامو می‌تواند دو برد را برای دموکرات‌ها به دنبال داشته باشد.اول اینکه هزینه باز بودن آن را به گردن جمهوری‌خواهان بیندازند و دوم اینکه جمهوری‌خواهان را به عنوان مقصر اصلی تمامی قوانینی که در حوزه بین‌المللی و حقوق بشری بر ضد آمریکا مطرح می‌شود معرفی کنند تا در مقابل بتوانند استفاده‌های حزبی خود را از این موضوع داشته باشند.                                 

کد خبر : ۳۱۹۷۱۶