خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

بحران سوریه پیچیده‌تر از آن است که با برگزاری یک نشست حل شود

asdasd
کد خبر : ۳۱۸۰۰۹

اینکه چرا سوریه یا نماینده این کشور در مذاکرات وین حضور نداشت، دلیلی جز اختلافات میان طرفین حاضر در مذاکراه ندارد. چراکه آنها در صدد هستند تا ابتدا موضع اسد و همچنین معارضان را بدانند و میان این دو قطب یکی را برای حضور در مذاکرات برگزینند.

«قاسم محبعلی» مدیر کل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه در خصوص مذاکرات وین درباره بحران سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: تا کنون چندین جلسه در مورد چگونگی تصمیم‌گیری درباره پرونده سوریه برگزار شده است که مهمترین نکته حضور ایران در این نشست بود که می‌توان به عنوان تحول مهمی از آن نام برد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که موضوع پرونده سوریه پیچیده‌تر از این است که بخواهد با چند نشست ابتدایی نتیجه بدهد. لذا به نظر می‌رسد که به نتیجه رسیدن پرونده سوریه و مذاکرات درباره این موضوع مقداری زمان بیشتری نیاز داشته باشد و اولین گام هم باید بر این اساس باشد که طرفین حاضر در این مساله بتواند به یک تصمیم واحد دست پیدا کنند.

مساله اصلی این است که در سوریه یک طرف قضیه مربوط به حضور تروریست‌ها و مخالفان اسد است که با طرف‌های منطقه‌ای ارتباط دارند و از طرف دیگر هم اسد همچنان در قدرت است. این دو موضوع مانند دو قطب ضد هم هستند که حل وفصل و ایجاد تعادل در این بین بسیار سخت و حتی نشدنی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به حمایت ایران و روسیه از بشار اسد تاکید کرد: حکومت فعلی سوریه از سوی غربی‌ها و اروپایی‌ها مورد نقد مستقیم قرار گرفته است و آنها خواهان کناره‌گیری اسد از قدرت هستند و در مقابل هم روسیه، ایران و متحدان آنها حمایت خود را اعلام کرده‌اند. از جهت دیگر تروریست‌ها و حتی معارضان سوری و اپوزوسیون ضد بشار اسد هم در پرونده سوریه مقاصد مختص به خود را دارند. لذا اینکه دیده می‌شود طرف سوری در مذاکرات وین حضور نداشته است موضوعی است که تمامی طرفین می‌خواهند در وهله نخست درباره آن بحث شود و پس از تصمیم‌گیری اعلام کنند که چه شخص یا گروهی باید در مذاکرات حضور داشته باشد.

وی افزود: در زمین بازی سوریه در حال حاضر سه سطح فعالیت هستند. سطح اول بازیگران داخلی اعم از تروریست‌ها، ارتش و دولت حاکم بر دمشق است و سطح دوم که در سطح منطقه‌ای ارزیابی می‌شود و شامل بازیگران حاضر در منطقه هستند و سطح سوم هم در سطوح بین المللی بروز و ظهور دارند. در این بین ایران و عربستان هم حاضر هستند که که شاهد بروز اختلافاتی میان این دو کشور بودیم.

محبعلی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد اختلافاتی که میان ایران و عربستان وجود دارد باید در قالب تعدیل سیاست‌های طرفین پیگیری شود. چراکه عربستان به صورت انفرادی نمی‌تواند شخص یا جایگاه جدیدی را در معادلات سوریه حل و فصل کند و همین موضوع ممکن است موجب شود تا سومالی یا لیبی جدیدی به وجود بیاید. لذا باید به این نکته اشاره کرد که سوریه تنها از بعد خارجی قابلیت آرام‌سازی را ندارد بلکه مردم این کشور باید در این موضوع داخل شوند تا بتوانند امنیت داخلی سوریه و حتی منطقه را تامین کنند که لازمه آن تنها راه حل سیاسی است نه دخالت‌های نظامی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز