خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتفاضه سوم نشان‌دهنده زنده بودن جریان مقاومت است

باید توجه داشت انتفاضه سوم که به انتفاضه چاقو معروف شده است یک نقطه عطف دارد و آن هم این است که مردم کوچه و بازار که در وادی سیاست نیستند هم وارد این قضیه شده‌اند و این موضوع نمایانگر این است که جریان مقاومت همچنان زنده است.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل منطقه‌ با تاکید بر این‌که تمامی حوادث و وقایع رخ داده در سرزمین‌های اشغالی دارای پیش‌زمینه قبلی بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: رخدادهایی که از گذشته و حتی در انتفاضه دوم به وجود آمد، باعث شد تا امروز و خصوصاً در انتفاضه سوم شرایط و واکنش‌ها نسبت به اقدام‌های صهیونیست‌ها تشدید و تثبیت شود و اگر اسرائیلی‌ها نتوانند مواضع درستی را اتخاذ کنند، بدون تردید همانند دفعات گذشته ضربه خواهند خورد.

وی افزود: مسائلی مانند اتفاقات رخ داده در کرانه باختری و همچنین دیوار حائل که در نهایت به بحث قدس کشیده می‌شود، موجب شده تا انتفاضه سوم داغ شود. حتی به گلوله بستن جوانان فلسطینی و حتی برخورد با خانواده دستگیر شدگان و تفتیش منازل آنها که مدتی پیش توسط نظامیان و ماموران امنیتی اسرائیل صورت گرفته بود، باعث شد تا فشار بر فلسطینی‌ها افزایش پیدا کند و نهایتاً این موضوع به خارج از جامعه فلسطین سرایت کند.

پس از بیداری اسلامی ما شاهد این بودیم که مقداری از تشنجات در سرزمین‌های اشغالی کاهش پیدا کرد اما مجدداً شاهد بودیم که بحث یهودیزه کردن بیت‌المقدس به وجود آمد. از طرف دیگر هم بحث آشتی ملی و همچنین تاسیس شدن حکومت‌های مستقل در کرانه باختری موجب طرح سناریو‌های متفاوت توسط اسرائیل برای تحت‌الشعاع قرار دادن شرایط آن منطقه شد. باید دانست که دستگیری‌ها و تبعیدهایی که در روزهای گذشته صورت گرفته موجب شده است تا سطح درگیری‌ها افزایش پیدا کند و همین موضوع تا حدودی ثبات اسرائیل را متزلزل کرده است.     

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این‌که محور انتفاضه سوم بر چه اساس است و روی چه نکاتی معطوف شده است، تاکید کرد: بحث اصلی در موضوع انتفاضه سوم همانند انتفاضه دوم بر سر بیت‌المقدس است و باید گفت که جریان مقاومت در صدد است تا تمرکز خود را روی قدس معطوف کند. اما باید توجه داشت انتفاضه سوم که به انتفاضه چاقو معروف شده است، یک نقطه عطف دارد و آن هم این است که مردم کوچه و بازار که در وادی سیاست نیستند، هم وارد این قضیه شده‌اند و این موضوع نمایانگر این است که جریان مقاومت همچنان زنده است.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که اسرائیلی‌ها از اینکه فلسطینی‌ها دست به سلاح شوند بسیار هراس دارند؛ چراکه تلفات اسرائیلی‌ها بالا می‌رود و اوضاع و شرایط میدانی برای صهیونیست‌ها خطرناک می‌شود. اما بحث دیگر حضور چند روزه جان کری در منطقه و سفر وی به کشورهای این منطقه است که می‌توان گفت وی در تلاش بود تا بتواند از شعله‌ور شدن آتش‌های انتفاضه جلوگیری کند. به طوری که اگر عنصر منفی میدانی که در اینجا صهیونیست‌ها تلقی می‌شوند، اقدام‌های خود را افزایش و حتی تندتر کنند بدون تردید اوضاع از این که هست بدتر خواهد شد و پاسخ فلسطینی‌ها هم سخت‌تر خواهد شد.

لاسجردی در پایان تاکید کرد: اینکه در روزهای آینده چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد بستگی به این دارد که اسرائیل تا چه حد بخواهد بر مواضع فعلی سیاسی و میدانی خود پافشاری کند که به نظر شیب این موضوع تندتر خواهد شد.

کد خبر : ۳۱۶۶۴۵