خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحولات میدانی و نظامی در یمن، هادی را مجبور به مذاکره کرده است

به جز مباحث میدانی و موضوعات دخیل در بین عربستان و یمن، اقدام‌ها و رایزنی‌هایی که در کشورهای خاورمیانه صورت گرفته است هم اثرات مثبتی برای از سرگیری مذاکرات یمن داشته است.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دلایل از سر گیری مذاکرات یمن از اواخر اکتبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: به نظر می‌رسد از سر گیری مذاکرات یمن بر اساس تحولات میدانی این کشور صورت خواهد گرفت که نتیجتاً بر حل مسالمت‌آمیز این مساله تاکید شده است. دلیل دیگری که می‌توان برای آن متصور بود، ورود سازمان ملل و فرستاده ویژه بان کی مون در امور یمن است.

وی ادامه داد: مساله بعدی که البته در دو- سه هفته گذشته و حتی قبل از آن هم وجود داشت، احتمال ورود منصور هادی به جنوب یمن بود که ممکن بود پرونده یمن را تحت الشعاع قرار دهد. به موازات آن هم شلیک موشک‌های یمن به پایگاه عربستان و به جای گذاشتن تلفات بسیار برای ائتلاف عربی بود. لذا مجموع این موضوعات باعث شد تا بحث مذکرات یمن پررنگ‌تر شود.

زمانی که انصارالله متوجه شد که سعودی‌ها و طرف‌های مقابل آنها نمی‌خواهند پای میز مذاکرات بیایند، شدت عمل بیشتری از خود نشان داد. سازمان ملل هم از طرف دیگر مسیری را در پیش گرفت تا بتواند مذاکرات صلح را سر و سامان ببخشد.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص حملات موشکی پنجشنبه گذشته که از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صورت گرفت، گفت: حملات نظامی که توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی صورت می‌گیرد، در پس خود پاسخ‌هایی از سوی یمنی‌ها دارد که در هفته‌های گذشته شاهد شدت گرفتن و خشن شدن این حملات و حتی پاسخ‌های آن بودیم که این موضوع هم می‌تواند به عنوان یکی از پارامترها و دلایلی که دولت مستعفی را مجبور به مذاکره کرده است، مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: به غیر از مباحث میدانی و موضوعات دخیل در بین عربستان و یمن، اقدام‌ها و رایزنی‌هایی که در کشورهای خاورمیانه صورت گرفته است هم اثرات مثبتی برای از سرگیری مذاکرات یمن داشته است. به گونه‌ای که شاهد هستیم رفت و آمدهای زیادی به ایران و حتی کشورهای منطقه صورت می‌گیرد. مانند سفر قائم مقام سازمان ملل به ایران که با مکمل شدن تحولات منطقه‌ای باعث شده تا بحث گفت‌وگو‌ها در یمن مجدداً کلید بخورد.

لاسجردی خاطرنشان کرد: تا جایی ما شاهد این بودیم که عربستان در حال نشان دادن این بود که نمی‌خواهد مذاکرات صلح به وجود آید. از این رو مذاکراتی که در اروپا شکل گرفت، باعث شد تا نشان داده شود که انصارالله خواهان یک سری از اصول و عملی شدن آنها است. همچنین ساکنان قاره سبز مشاهده کردند که انصارالله دارای انعطاف‌پذیری بالایی است. لذا یکی دیگر از علل به وجود آمدن مجدد گفت‌وگوهای یمن را می‌توان همین مساله دانست.

وی در پایان با پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است گفت‌وگوهای جدید یمن به بن‌بست برسد یا خیر، گفت: با توجه به سابقه‌ و عملکردی که در این هفت ماه از عربستان دیده شده است، بعید به نظر نمی‌رسد که سعودی ها بخواهند زیر میز مذاکرات بزنند. به طوری که آنها چندین بار به میز مذکرات نزدیک شدند اما شاهد بودیم که مجدداً مذاکرات را تحت الشعاع قرار دادند. اما به نظر می رسد با به میان آمدن سازمان ملل و همچنین نوع نگاه کشورها و بازیگران منطقه‌ای می‌توان به نتیجه رسیدن این مذاکرات را امید بخش دانست. در حالی که عده‌ای از کشورهای منطقه و اعراب حاشیه خلیج‌فارس که حتی اقدام به ورود نظامی به یمن کرده‌اند، در صدد هستند که جسته و گریخته حرفی از مذاکرات به میان آورند و حتی در پی ایجاد برش در مذاکرات هستند. ولی بازهم اصرار تعدادی از کشورهای منطقه و آمادگی آنها برای برقراری مذاکرات می‌تواند به پایان درگیری و مداخلات سعودی‌ها در یمن کمک کند.

کد خبر : ۳۱۴۹۲۲