خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا با بهره‌گیری از الگوی پرونده هسته‌ای درصدد پیشروی در سوریه است

روس‌ها می‌خواهند از کارت سوریه برای تسهیل تحریم‌هایی که علیه‌ این کشور پس از تحولات اوکراین و الحاق جزیره کریمه اعمال شده است، استفاده کنند که نباید این موضوع را نظر پنهان داشت.

«مهدی مطهرنیا»‌کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل تغییر موضع آمریکا و برخی کشورهای غربی نسبت به سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: باقی ماندن اسد در دمشق یک ضرورت برخاسته از متن تحولات سیاسی است که بخشی از آن حمایت‌های تهران و مسکو از اسد و بخش دیگر آن فقدان یک جانشین مناسب برای اسد در راستای مدیریت تنش‌های منطقه‌ای و کنترل آن در سوریه برای عدم سرایت به کشورهای پیرامونی است. به گونه‌ای که دوحه، تهران و همچنین بغداد این خطر را حس کرده‌اند. بنابراین تمامی کشورهای موجود در این پرونده باید بافت موقعیتی ناشی از تغییر و تحولات خاورمیانه با وجود پدیده تروریسم را پذیرا باشند.

وی ادامه داد: ممکن است بسیاری از مبارزه‌کنندگان روی صحنه که با تروریسم می‌جنگند، در پشت صحنه اقدام به تجهیز آنها کنند لذا حضور صادقانه در مبارزه با ترروریسم باید همیشه مد نظر قرار گیرد. بنابراین ورود به منطق پذیرش بشار اسد، بیشتر برایند حمایت تهران و مسکو از بشار اسد است تا بتوان بافت حضوری تروریست‌ها را به هم زد و گسترش تغییر و تحولات منطقه در آینده‌ای نزدیک معنا پیدا خواهد کرد. همچنین باید در نظر داشت که تغییر و تحولات نهایی با به مقصد رسیدن برجام محقق خواهد شد. چراکه نقطه جابه‌جایی تحولات منطقه‌ای در تهران رقم خواهد خورد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص حضور روس‌ها در سوریه گفت: روس‌ها، نه تنها نگران اوضاع سوریه، بلکه نگران نقش خود در نظم نوین جهانی هستند. آنها می‌خواهند از کارت سوریه برای تسهیل تحریم‌هایی که علیه‌ این کشور پس از تحولات اوکراین و الحاق جزیره کریمه اعمال شده است، استفاده کنند که نباید این موضوع را نظر پنهان داشت.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا ایجاد کمیته اطلاعاتی سه جانبه در بغداد که متشکل از روسیه، ایران و سوریه است می‌تواند در کنار حضور روسیه در سوریه خطری برای ایالات متحده در بر داشته باشد، تاکید کرد: به‌رغم نظرات متفاوت در خصوص اینکه می‌گویند آمریکا در سوریه عقب‌نشینی کرده است، باید بگویم که ایالات متحده در این خصوص به عقب رانده نشده است. تا جایی که اوباما در سازمان ملل تاکید کرد که اگر بشار در سوریه باشد، این کشور روی آسایش نخواهد دید اما در این موضوع آمریکا یک عقب‌نشینی تاکتیکی را صورت داد چراکه آنها پذیرفته‌اند که دوران گذار باید از منظر منطق سیاسی مورد پذیرش قرار گیرد. لذا غربی‌ها به خردورزی سیاسی در سوریه بر مبنای تجارب ایران رسیده‌اند و بر آن هستند تا با الگویی که در پرونده هسته‌ای پیش گرفتند، در سوریه هم پیش بروند.            

کد خبر : ۳۰۹۱۲۱