خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

السیسی در صدد بهره‌برداری از استعفای دولت مصر است

فساد موجود در لایه‌های مختلف مصر یکی از دلایلی بود که منجر به استعفای وزیر کشاورزی مصر در هفته گذشته و همچنین استعفای نخست وزیر این کشور شد که با توجه به دستگاه قدرتمند تبلیغاتی در مصر، السیسی در صدد بهره‌برداری و تطهیر چهره نظامیان در مصر برآمده است.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل شمال آفریقا در بررسی دلایل استعفای «ابراهیم محلب» نخست‌وزیر مصر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در حالت فعلی و پس از روی کار آمدن حکومت نظامیان در مصر، نارضایتی‌هایی از حیث سیاسی، اقتصادی و حتی نظام آموزش و پرورش از جانب مردم صورت گرفت چراکه دولت نظامی حاکم بر مصر نتوانسته وعده‌هایی که قول آن را داده بود محقق کند و دستاوردی هم در این مدت برای این کشور نداشته است.

وی ادامه داد: استعفای ابراهیم محلب، نخست وزیر مصر دارای دو لایه است. لایه نخست آن مربوط به فسادی است که در وزارت کشاورزی این کشور وجود داشت که هفته گذشته این فساد علنی شد و موجب استعفای وزیر کشاورزی مصر شد که البته عده‌ای در داخل مصر معتقدند که این استعفا به اجبار دولت مرکزی مصر صورت گرفته است و دسته‌ای دیگر هم آن را امری طبیعی ارزیابی می‌کنند.اما پس از استعفای وزیر کشاورزی، تظاهراتی از سوی مردم مصر صورت گرفت که دلیل این موضوع فاسد بودن دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌های این کشور عنوان شده بود لذا در آن موقع بود که احتمال استعفای محلب به عنوان یکی از چهره‌های اجرایی مصر متصور شد.

قناد باشی با تاکید بر اینکه استعفای محلب یک مدلی از تطهیر چهره دولت نظامیان مصر را در پشت خود دارد، گفت: لایه دوم این استعفا رگه‌هایی از حضور نظامیان در پس این قضیه را نمایان می‌کند. به گونه‌ای که السیسی با استعفای محلب به نوعی یک سوپاپ اطمینان را در برابر تظاهرات و اعتراضات مردم مصر باز کرد تا بتواند تا حدودی فضای مصر و افکار عمومی این کشور را آرام کند. چراکه مردم مصر در حدود دو سالی که از عمر حکومت نظامیان در مصر می‌گذرد، بارها برای اعتراض به فسادهای موجود در لایه‌های میانی و بالایی دولت مصر دست به اعتراض زده بودند. لذا برکناری عمدی یا غیر عمدی وزرای کابینه السیسی و حتی نخست‌وزیر مصر به این دلیل صورت گرفته است تا محبوبیت السیسی در این کشور تا حدودی بالا رود و اوضاع مصر تا حدودی آرام شود.

دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای متعلق به دولت فعلی مصر، بیشترین تمرکز خود را روی تطهیر چهره نظامیان و دولت برآمده از آنها گذاشته است که به همین دلیل باید بگویم که لایه دومی که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردیم، درباره این سناریو صدق خواهد کرد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات آینده مصر خروجی مطلوب مردم این را خواهد داشت یا خیر، عنوان کرد: دو سال است که نظامیان، مصر را بدون پارلمان اداره می‌کنند. لذا به نظر نمی‌آید که انتخاباتی در مصر برگزار شود چراکه در شرایط فعلی ممکن است حداقل مردم پای صندوق‌های رای بیایند یا این‌که آرایی که به داخل صندوق ریخته می‌شود به نفع کابینه السیسی نباشد. بنابرین با توجه به این‌که زمان برگزاری انتخابات در مصر  مهرماه سال جاری اعلام شده است، به نظر می‌رسد که این تاریخ به دلایلی که بیان شد، به تعویق بیافتد.          

کد خبر : ۳۰۴۴۸۴