خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا:

قراردادن نام اشخاص در فهرست تروریست‌ها، سناریوی صهیونیست‌ها است

قرار دادن اسامی چهره‌های حماس در فهرست تروریست‌ها سناریویی است که طرح آن با اسرائیلی ها بوده و اجرایش توسط وزارت خارجه ایالات متحده صورت گرفته است.

« مجید صفاتاج»‌ کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به قرار گرفتن نام سه رهبر جنبش حماس در فهرست تروریستی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: تصمیم‌هایی که ایالت متحده در منطقه می‌گیرد، عمدتاً در راستای منافع واشنگتن و تثبیت موقعیت رژیم صهیونیستی است و این تصمیم‌ها منطبق بر نقشه راه ایالات متحده آمریکا است. تصمیم اخیر هم در این راستا است. یعنی زمانی که نام رهبران نظامی حملاس و حزب‌الله که در سال ۲۰۰۸ میلادی با سرباز رژیم صهیونیستی مبادله شدند، مجدداً در فهرست تروریست‌ها قرار می‌گیرد، به نوعی بد عهدی و خوی آمریکا را به نمایش می‌گذارد که به نقض تعهدات و معاهدات تاکید می‌کند.

وی ادامه داد: به‌رغم اینکه آمریکا پس جنگ جهانی دوم به بعد تعهداتی را با کشورهای سراسر دنیا مانند روسیه، ایران و دیگر کشورهای جهان داشته است؛ اما شاهد این موضوع هستیم که تمامی این توافقات و تعهدات توسط ایالات متحده آمریکا زیر پا گذاشته شده است و زمانی که از مسئولان این کشور دلیل این نقض پیمان‌ها را جویا می‌شویم، می‌گویند که منافع ملی ما ایجاب نمی‌کند که این موضوع‌ها را پیگیری کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم. بنابراین عملی بیش از این موضوع از آمریکا متصور نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر نقش رژیم صهیونیستی در این پرونده عنوان کرد: در شرایط کنونی که جهان اسلام درگیر چالش و معضل بزرگی به نام گروهک‌های تروریستی و تکفیری در عراق، سوریه و تا حدودی هم در لبنان است و تعمداً و غفلتاً نگاه جهان اسلام به اسرائیل برداشته شده و تنها به جنگ فرقه‌ای بین شیعه و سنی فکر می‌شود؛ این وضعیت باعث شده تا اسرائیل از این خلاء استفاده کند و دست به یک سری تحرکاتی بزند که پیامدهای بعدی آن برای منطقه و حتی جهان خطرناک خواهد بود. چراکه سناریوی قرار دادن اسامی مقام‌های حماس در فهرست گروه‌های تروریستی توسط اسرائیل طرح شده و توسط آمریکا عملی شده است.

وی در خصوص نصب پرچم فلسطین به عنوان عضو غیر حاضر در مقابل سازمان ملل متحد بیان داشت: در ارتباط با به رسمیت شناختن فلسطین و ملت ساکن در این سرزمین تاکنون تلاش‌ها و اقدام‌های متناوب زیادی صورت گرفته تا حقوق ملت فلسطین به صورت کامل به رسمیت شناخته شود. اما برخی نگران هستند که اگر این موضوع عملی شود، باتوجه به قطعنامه‌هایی که توسط سازمان ملل شناسایی شده و همچنین اینکه رژیم صهیونیستی به عضویت رسمی این سازمان درآمده است؛ شناسایی رسمی فلسطین به صورت کامل در کل این سرزمین متصور نیست. یعنی آنها اظهار می‌کنند که فلسطین در تمامی اراضی به رسمیت شناخته نمی‌شود بلکه تنها در کمتر از ۲۲ درصد که قبلاً سازمان ملل متحد به آنها اشاره می‌کرد، به رسمیت شناخته می‌شد. یعنی سرزمین‌های اشغالی پس از سال ۱۹۶۷ میلادی را مد نظر قرار داده بودند.

صفاتاج در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع باعث نگرانی‌ فلسطینی‌ها و همچنین گروه‌های مقاومتی که خواستار تشکیل دولت فلسطینی از بحر تا نهر بودند شد و در نقطه مقابل آن، اشخاصی مانند ابومازن و برخی از کشورهای اروپایی در صدد این هستند که شناسایی فلسطین باید در امتداد به رسمیت شناختن اسرائیل صورت بگیرد. در واقع این به معنای مشروعیت بخشیدن به اشغال بیش از ۷۸ درصد سرزمین فلسطین و بخشش این سرزمین‌ها به رژیمی به نام رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین هرچند که این اقدام می‌توانست یک گام مهم در به رسمیت شناختن دولت فلسطین چه به عنوان یک عضو ناضر یا عضو رسمی در میان دیگر کشورها باشد، اما این ابهامات وجود دارد که اگر این کشور به رسمیت شناخته شود به نوعی یک چشم‌پوشی در اشغال ۷۸ درصد از خاک فلسطین صورت گرفته است و اگر به رسمیت شناخته نشود، باید بگوییم که یک گام به عقب برداشته شده و در راستای منافع فلسطین اقدامی نشده است. آن‌چیزی که از منظر بین‌المللی مطرح است، این خواهد بود که بیش از ۶۶ سال پس از اشغال فلسطین، دنیا به این نتیجه رسیده است که باید ملت فلسطین را مورد تایید قرار داد و نه یک رژیم جعلی که دست به اشغال این مناطق زده تا به خود مشروعیت ببخشد.          

کد خبر : ۳۰۴۱۱۳