خبرگزاری کار ایران

سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا؛

مبارزه با تروریسم بهانه‌ای برای گسترش دیکتاتوری در مصر است

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: قانون جدید مبارزه با تروریسم مصر بهانه‌ای برای سرکوب بیشتر مخالفان و گسترش فضای غیردموکراتیک است.

رئیس‌جمهوری مصر در جدیدترین اقدام خود، قانون مبارزه با تروریسم در این کشور را تصویب کرد. بر اساس این قانون فعالیت‌های رسانه‌ای با محدودیت بسیار زیادی مواجه می‌شود و مجازات اعدام برای هر گونه همکاری با گروه‌های تروریستی در نظر گرفته شده است. برای بررسی این موضوع با «محمدعلی سبحانی» سفیر سابق ایران در اردن و کار‌شناس مسائل منطقه گفت‌وگو کردیم.

سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص علت تصویب این قانون عنوان کرد: ارتش مصر توانست با جمع‌آوری گسترده نیروهای سیاسی فضای قدرت را در اختیار بگیرد و پس آن شاهد برخورد با جریان‌های مخالف بودیم. از سرکوب سخت تا برگزاری دادگاه‌های نظامی و صدور احکام سنگین زندان و اعدام از جمله راه‌هایی بود که حکومت جدید برای بیرون راندن گروه‌های مخالف از عرصه سیاسی به کار بست؛ واقعیتی تلخ که مورد توجه افکار عمومی جهان نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: من معتقدم که قانون مبارزه با تروریسم جدید مصر که توسط «عبدالفتاح السیسی» به تصویب رسید، گامی دیگر در راستای تحکیم فضای غیردموکراتیکی است که از مدتی قبل شاهد آن هستیم و با توجه به این موضوع باید به این نکته اشاره کنیم که نمی‌توان آینده روشنی را برای مصر تصور کرد.

رسانه‌ها اعلام کردند که دولت مصر از پوشش رسانه‌ای حملات تروریست‌ها به ارتش این کشور در صحرای سینا ناراضی است و به همین دلیل بحث محدود کردن مطبوعات را در قانون مبارزه با تروریسم گنجانده است؛ سفیر سابق ایران در لبنان در این خصوص گفت: به نظر من موضوع فقط صحرای سینا نیست. در مصر یک انقلاب مردمی انجام شد و یک گروه اسلامگرا با کسب اکثریت آراحکومت را به دست گرفت اما نتوانست پایه‌های قدرت خود را محکم کند. ارتش از چنین شرایطی سوءاستفاده کرده و به نوعی انقلاب را از مسیر خارج کرد و شرایط را به قبل بازگرداند. بنابراین برای کنترل وضعیت به وجود آمده، دولت جدید باید از ابزارهای بیشتری برای سرکوب استفاده کند. مطبوعات مصر نقش زیادی بر عهده دارند و قدرتمند هستند؛ مثلا در انقلاب مردمی، مطبوعات به خصوص در ابتدای کار نقش اول را ایفا می‌کردند. بنابراین به طور طبیعی، کنترل و سرکوب بیشتر مطبوعات برای حفظ حکومت نظامیان لازم است. بحث صحرای سینا زمینه و بهانه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی، تحدید رسانه‌ها و کنار زدن گروه‌های مخالف است.

سبحانی ادامه داد: دولت کنونی مصر با مشکلات جدی مواجه است و امکان سرکوب کامل اخوان المسلیمن و دیگر گروه‌های اسلامی که ریشه در میان مردم این کشور دارند و از سابقه‌ای طولانی بهره‌مند هستند را ندارد. به زبانی دیگر، حکومت مصر بر این واقعیت واقف است که حذف کامل این گروه‌ها ممکن نیست. بنابراین تلاش می‌کند که این جریان‌ها و در راس آن‌ها اخوان‌المسلمین را کنترل کند و برای اقناع افکار عمومی مصر مبنی بر اینکه گروه اخوان خطرناک است، این طیف را به تروریست‌ها مربوط می‌کند.

مدیرکل سابق خاورمیانه عربی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: شاید برخی عنوان کنند که حکومت نظامی مصر از قانون جدید برای سرکوب اخوان و اعدام افراد مرتبط با این گروه استفاده خواهد کرد اما باید گفت که این کار در عمل ممکن نیست و کنترل این طیف‌‌ همان مسیری است که حکومت السیسی طی می‌کند.

کد خبر : ۲۹۸۰۲۱