خبرگزاری کار ایران

با هزینه آیپک انجام می‌شود؛

سفر ده‌ها عضو کنگره به تل‌آویو با محور توافق هسته‌ای

در بحبوحه تشدید اختلافات میان واشنگتن و تل‌آویو بر سرتوافق هسته‌ای با ایران، ده‌ها عضو کنگره آمریکا، روز دوشنبه برای گوش دادن به موضع نخست‌وزیر این رژیم درباره این توافق، به سرزمین‌های اشغالی خواهند رفت.

به گزارش ایلنا به نقل از گاردین، همزمان با تشدید اختلاف میان اسرائیل و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای باایران و سفر«جان کری» وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه در همین ارتباط، ده‌ها عضو کنگره  راهی سرزمین‌های اشغالی می‌شوند تا از مواضع «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را درباره این توافق مطلع شوند.

همزمان وزیر انرژی آمریکا نیز با شماری از سران یهودیان دیدار کرد.

براین اساس، هیئتی که ۶۰ نفر از اعضای کنگره واشیگتن را دربرمی‌گیرد روز دوشنبه در بیت‌المقدس با بنیامین نتانیاهو دیدار می‌کند.

هیئت کنگره با هزینه تامین شده از سوی آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند.

ماه اوت، از ۱۰ مرداد تا ۱۰ شهریورماه، صحنه جدی کشمکش اسرائیل و آمریکا بر سر توافق اتمی با ایران خواهد بود.

آیپک و شمار دیگری از تشکل‌های طرفدار اسرائیل در آمریکا بودجه زیادی را برای پخش آگهی های تلویزیونی در آمریکا، با هدف بسیج افکار عمومی و اعضای کنگره به موضع‌گیری علیه توافق اتمی اختصاص داده‌اند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در روزهای گذشته در تماس تلفنی با حامیان خود اشاره کرد که مخالفان «پول زیادی» را برای تبلیغ مواضع خود علیه این توافق به خدمت گرفته اند.

نخست وزیر اسرائیل توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» نامیده و آشکارا کنگره را فرا خوانده است که آن را رد کند.

این در حالی است که اوباما و دولت او برای قانع کردن کنگره به تایید توافق در مهلت باقی مانده از بررسی این معاهده، به سختی در تقلا هستند.

با وجود حضور روزهای گذشته وزیران مهم دولت اوباما و رئیس ستاد مشترک این کشور در نشست های متعدد کمیته های روابط خارجی و نیروهای مسلح در مجلسین سنا و نمایندگان، واشنگتن هنوز نگران است که این توافق در کنگره رد شود.

در همین حال، جان کری در سفر منطقه ای خود که از روز شنبه آغاز شده، تنها به مصر و قطر رفته و از توقف در اسرائیل خودداری کرده است.

این در حالی است که سفر دو هفته پیش «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا به سرزمین‌های اشغالی برای گفت‌وگو با سران این کشور در خصوص توافق هسته‌ای ناکام توصیف شده است.

کد خبر : ۲۹۴۵۰۳