خبرگزاری کار ایران

ترکیه به آمریکا اجازه داد از پایگاه هوایی «اینجرلیک» استفاده کند

مقامم‌های نظامی آمریکا اعلام کردند ترکیه به کشورش اجازه داده است از چند پایگاه هوایی از جمله «اینجرلیک» در جنوب ترکیه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش استفاده کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کردند ترکیه به آمریکا اجازه داده است تا برای انجام حملات هوایی علیه گروه داعش از پایگاه هوای «اینجرلیک» در خاک آن کشور استفاده کند.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال، روز پنجشنبه این خبر را به نقل از مقام‌های وزارت دفاع گزارش داده است.

رسانه‌های محلی در ترکیه نیز می‌گویند توافق روز چهارشنبه صورت گرفته است.

روز پنج‌شنبه، کاخ سفید آمریکا اعلام کرد «باراک اوباما» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهوری آمریکا و ترکیه در مورد اقدام‌های مشترک علیه تروریست‌های داعش، گفت‌وگو کرده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید از اشاره مستقیم به این موضوع که آیا آنها در مورد استفاده از پایگاه «اینجرلیک» به توافقی دست یافته‌اند، خودداری کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید استفاده از پایگاه هوایی داخل ترکیه برای انجام حملات ائتلاف به رهبری آمریکا در کشورهای همسایه، تنها بخشی از توافقی وسیع‌تر است. از جمله استفاده از هدف‌یاب‌های زمینی ترکیه برای هدایت هواپیماها، از دیگر مواردی‌ست که برای همکاری در مورد آنها توافق شده است.

ترکیه، از مهم‌ترین متحدان منطقه‌ای آمریکا و از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از ورود کامل و مستقیم به نبردهای ائتلاف علیه گروه داعش خودداری می‌کرد.

آنکارا پیشتر نگرانی خود را از آینده سوریه و نبود برنامه‌ای برای جایگزین کردن «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور، اعلام کرده بود. ترکیه از مهم‌ترین مخالفان اسد به شمار می‌رود. اما در عین حال مرزهایش به نقطه‌ای برای انتقال نیرو و سلاح به شورشیان در سوریه تبدیل شده است که خود انتقادها و نگرانی‌هایی را متوجه دولت آنکارا کرده است.

کد خبر : ۲۹۲۲۹۶