خبرگزاری کار ایران

شکیبایی در گفت‌وگو با ایلنا:

تعلل در تحویل جنگنده‌های F-16 برای جلوگیری از قدرتمندی عراق است

کارشناس مسائل خاورمیانه ضمن برشمردن دلایل کارشکنی آمریکا در تحویل جنگنده‌های پیشرفته به عراق، گفت: واشنگتن تمایلی به بالا رفتن قدرت نظامی بغداد ندارد.

«مهدی شکیبایی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پیشینه قرارداد نظامی عراق و آمریکا گفت: قرارداد خرید 36 فروند جنگنده F-16 در سپتامبر سال 2014 میلادی بین آمریکا و عراق به امضا رسید. این قرارداد ذیل قرارداد امنیتی بغداد – واشنگتن قرار دارد که در سال 2008 میلادی توسط نخست‌وزیر وقت امضا شد. بر اساس این قرارداد، نیروهای اشغالگر متعهد شدند که تا سال 2011 خاک عراق را ترک کنند. در آن زمان هنوز تحولات خاورمیانه آغاز نشده بود.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از عقد قرارداد، اولین قسط توسط طرف عراقی به آمریکا و شرکت «لاکهید مارتین» پرداخت شد و طرف مقابل باید 18 فروند از جنگنده‌های F-16 را ظرف یک سال یعنی تا انتهای سال 2012 میلادی به بغداد تحویل می‌داد. عراقی‌ها مصمم بودند بر اساس پولی که پرداخت کردند، جنگنده‌ها را تحویل بگیرند؛ زیرا با تهدیدات زیادی روبه‌رو بودند. برخی کشورهای منطقه استقلال و حکومت جدید عراق را بر نمی‌تابیدند و بغداد به دنبال تضمین امنیت خود بود. در آن زمان هنوز تحرکات داعش آغاز نشده بود. آمریکایی‌ها پس از عقد قرارداد و اخذ اولین قسط، بهانه‌تراشی را آغاز کردند؛ از جمله بهانه‌های آن‌ها، عدم مطابقت شرایط پایگاه‌ مورد نظر برای نگهداری جنگنده‌ها با استانداردهای جهانی بود.

شکیبایی افزود: کارشکنی‌ و بهانه‌تراشی‌های آمریکا همچنان ادامه پیدا کرد تا بحران تروریسم در خاورمیانه شدت گرفت و سوریه به عنوان کشور همسایه عراق درگیر جنگ شد. آمریکا به دلیل همدلی با تکفیری‌ها برای ضربه زدن به عراق و سوریه و تغییر معادله قدرت در خاورمیانه با تحویل جنگنده‌های F-16، بار دیگر تعلل کرد؛ در حالی که طبق قرارداد باید 18 فروند از هواپیماهای خریداری شده را به بغداد تحویل می‌داد. پس از حمله داعش به شمال عراق و پیشروی تروریست‌ها در خاک این کشور، آمریکا بار دیگر اقدام به بهانه تراشی کرد. از جمله این بهانه‌ها، ناامنی استان صلاح‌الدین به عنوان محل قرار گرفتن پایگاه هوایی «البلد» به عنوان محل نگهداری جنگنده‌های جدید بود.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص تاثیر وجود جنگنده‌های پیشرفته در روند مبارزه با داعش گفت: داعش تهدید بالقوه‌ای برای بغداد و مناطق اطراف آن است. هرکس که تحولات منطقه را دنبال کند، به این موضوع مشکوک می‌شود که رابطه‌ای بین داعش و آمریکا وجود دارد که تحویل جنگنده‌ها همچنان به تعویق می‌افتد. در یک سال اخیر شاهد پیشروی‌های گسترده نیروهای مردمی و ارتش عراق در مناطق مختلف از جمله صلاح‌الدین بودیم و به طور طبیعی، بهانه آمریکایی‌ها باید از بین می‌رفت. اما ایالات متحده همچنان تعلل می‌کند و اگر امروز تنها چهار فروند F-16 بدون مهمات لازم به عراق تحویل داده، به این دلیل است که واشنگتن تمایل ندارد این قرارداد را به انتها برساند. آمریکا قصد دارد که با ضعیف نگه داشتن کشورهای منطقه به خصوص عراق، فعالیت ائتلاف به اصطلاح ضد داعش را پررنگ کند. تحویل این جنگنده‌ها می‌تواند کفه ترازوی قدرت نظامی را به سمت عراق سنگین کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نقطه مرکزی تلاش‌های آمریکا در خاورمیانه، تامین امنیت اسرائیل است. مقام‌های آمریکایی بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که تامین امنیت رژیم صهیونیستی الویت آن‌ها است. اگر قرارداد مذکور به طور کامل اجرا شود، قدرت نظامی عراق را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل اگر اجرا شود نیز به صورت کامل نخواهد بود. این موضوع تنها مربوط به عراق نیست بلکه رویکرد آمریکا به عربستان و دیگر کشورهای منطقه نیز همین است. کشورهای عربی منطقه دارای نظام‌های سیاسی بسته هستند و  ایالات متحده از این موضوع می‌ترسد که در صورت سقوط و تغییر سیستم، سلاح‌های پیشرفته علیه تل‌آویو مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر : ۲۹۱۸۷۹