خبرگزاری کار ایران

پلیس ترکیه تظاهرات اعتراضی علیه انفجار «سوروچ» را سرکوب کرد

پلیس ترکیه تظاهرات در استانبول را که در اعتراض به انفجار تروریستی در سوروچ برگزار شده بود، با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به شدت سرکوب کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، شاهدان عینی اعلام کردند که پلیس برای متفرق کردن شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعتراضی استانبول به استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش متوسل شد.

شاهدان اعلام کردند که این تظاهرات تا حدود زیادی مسالمت‌آمیز بود ولی برخی از معترضان اقدام به پرتاب شیشه به سمت پلیس کردند که این امر اوضاع را متشنج کرد و پلیس مجبور شد معترضان را با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور پراکنده کند.

طبق این گزارش، به دنبال انفجار تروریستی در شهر مرزی و عمدتا کردنشین سوروچ  که به کشته شدن دست‌کم 30 نفر منجر شد، روز گذشته صدها نفر در میدان «تقسیم» در مرکز استانبول تجمع کردند و برخی از آنها شعارهایی در محکومیت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه و حزب حاکم «عدالت و توسعه» سر می‌دادند.

پیش از این نیز حزب کارگران کردستان دولت ترکیه را مسئول انفجار تروریستی روز دوشنبه اعلام کرد و متذکر شد که آنکارا از داعش حمایت کرده و این گروه را علیه کُردهای سوریه تشویق می‌کند.

از طرف دیگر، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که نتایج اولیه تحقیق درخصوص انفجار انتحاری در سوروچ ترکیه نشان می‌دهد که داعش عامل این انفجار بوده است.

در این انفجار که یک تجمع کردها در مرکز شهر سوروچ ترکیه در نزدیک مرزهای سوریه هدف قرار گرفته است، دست کم 30 نفر کشته و حدود 100 نفر زخمی شده‌اند.

به گفته منابع ترکیه‌، افرادی که در این انفجار هدف قرار گرفتند، آماده شده بودند به «عین العرب» سوریه بروند تا در بازسازی این شهر که توسط داعش ویران شده است، مشارکت کنند.

هم‌زمان، کاخ سفید، رئیس‌جمهوری روسیه، وزارت خارجه مصر و جمهوری اسلامی ایران انفجار تروریستی شهر سوروج ترکیه را به شدت محکوم و بر ضرورت مقابله با تروریسم تأکید کرده‌اند.

کد خبر : ۲۹۱۶۵۶