خبرگزاری کار ایران

فدریکا موگرینی:

توافق هسته‌ای ایران فرصتی مناسب برای بازسازی روابط است

موگرینی: ایران یک کشور بزرگ و تاثیر گذار بر شرایط سیاسی و اقتصادی منطقه بوده و یکی از قدرت‌های نظامی خاور‌میانه محسوب می‌شود، بنابراین برقراری ارتباط با ایران و استفاده از همکاری این کشور می‌تواند به شدت به حل مسائل دشوار این منطقه از جمله مقابله با گروه‌های تروریستی، کمک کند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز -دوشنبه- در حاشیه نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو به خبرنگاران گفت: «توافق اخیر بین ایران و شش قدرت جهان هم برای کشور‌های منطقه قوت قلب بوده و هم به اتمام تنش‌های موجود در خاورمیانه کمک می‌کند.»

موگرینی پس از ورود به شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت :‌ « یک هفته خوب را در عرصه سیاست خارجی از سرگذراندیم در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به یک توافق تاریخی با این کشور دست یافتیم که راه را برای تغییر در منطقه به علاوه روابط بین‌المللی باز می‌کند.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز با تائید توافق هسته‌ای ایران قدمی دیگر به لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران، نزدیک شدند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که توافق با ایران چگونه میتواند به برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه کمک کند، گفت: ایران یک کشور بزرگ و تاثیر گذار بر شرایط سیاسی و اقتصادی منطقه بوده و یکی از قدرت‌های نظامی خاور‌میانه محسوب می‌شود، بنابراین برقراری ارتباط با ایران و استفاده از همکاری این کشور می‌تواند به شدت به حل مسائل دشوار این منطقه از جمله مقابله با گروه‌های تروریستی، کمک کند.

موگرینی تصریح کرد: این توافق همانگونه که رئیس جمهور امریکا یادآور شد بر مبنای اعتماد انجام نشده اما توافقی است که می تواند منجر به اعتماد سازی شود .

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: ‌اتحادیه اروپا آماده است تا نقش خود را ایفا و برای هموار کردن مسیر اعتماد سازی دوباره در این منطقه و یافتن راه حلی مثبت برای دو مسأله اصلی کنونی در منطقه کمک کند و این کار را با سوریه و یمن آغاز خواهد کرد.

کد خبر : ۲۹۱۶۱۲