خبرگزاری کار ایران

اندکی پیش از آغاز؛

عربستان سعودی آتش‌بس در یمن را نقض کرد

جنگنده‌های سعودی با نقض آتش‌بس سازمان ملل متحد، مناطق مختلف یمن را بمباران کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، شاهدان و شهروندان یمنی نقل کرده است که دو ساعت پس از برقراری آتش‌بس درخواستی سازمان ملل در یمن، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، حملاتی را به «صنعا» پایتخت و برخی دیگر شهرها انجام داده‌ است.

بنا بر این گزارش‌ها انفجارهایی در یک پایگاه نظامی در شرق صنعا و نیز حملاتی در تعز، سومین شهر بزرگ یمن، رخ داده است.

آتش‌بس درخواستی سازمان ملل برای کمک‌رسانی به مردم یمن، از نیمه‌شب روز جمعه آغاز شده و قرار است تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته حملاتی را به مواضع جنبش «انصارالله» انجام داده است و طی این حملات، شمار زیادی از غیرنظامیان را کشته، یا زخمی و یا آواره کرده است.

عربستان سعودی هدف خود را بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن، که در ریاض به سر می‌برد، عنوان کرده است.

یک روز پیش از این برخی دیپلمات‌های سازمان ملل گفته بودند که منصور هادی، قبل از برقراری آتش‌بس، در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل، شروطی مانند خروج نیروهای وابسته به انصارالله از استان‌های عدن، تعز، شبوا و معاریب و آزادی وزیر دفاع آن کشور را به عنوان پیش‌شرط‌های خود برای قبول آتش‌بس اعلام کرده بود. اما بعدا و تحت فشار این پیش‌شرط‌ها را پس گرفت.

از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز جمعه از طرفین درگیر در یمن خواست تا در مدت آتش‌بس در این کشور از خود خویشتنداری به خرج دهند و طرفین نباید از این فرصت برای نقل و انتقال نظامی و یا تصرف مناطقی در این کشور استفاده کنند.

کد خبر : ۲۸۹۵۵۲