خبرگزاری کار ایران

دبیر کل سازمان ملل متحد:

جهان باید به خاطر تداوم بحران سوریه شرمسار باشد

دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد جهان باید شرمسار باشد که نتوانسته سه سال پس از تعهدات در ژنو برای ایجاد صلح در سوریه، به آن عمل کند، در حالی‌که این کشور در لبه سقوط قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل، دیروز در سخنانی اظهار داشت در جنگ داخلی سوریه که اکنون در پنجمین سال خود قرار دارد، بیش از ۲۲۰ هزار نفر کشته شده‌اند، تقریبا نیمی از جمعیت کل آن آواره شده‌اند و شهروندان هنوز زیر حملات با بمب‌های بشکه‌ای قرار دارند و به حقوق انسانی آنها تجاوز می‌شود.

دبیر کل سازمان ملل در عین حال می‌گوید بخش‌های دیگری از آن کشور تحت کنترل روز‌افزون گروه‌های افراطی مانند «داعش» یا شاخه‌های القاعده، مانند «جبهه النصره» قرار گرفته و میراث فرهنگی آن نیز در معرض نابودی‌ست.

بان کی‌مون همچنین خواستار پیدا کردن راهی برای برون رفتن از این بحران شده است؛ «جامعه بین‌المللی و به ویژه شورای امنیت ملل متحد، نمی‌تواند وقت بیشتری را برای پایان دادن به چرخه خشونت‌ها، هدر دهد.»

بیانیه دبیر کل سازمان ملل متحد در سومین سالگرد مذاکرات صلح ژنو منتشر شده است. 

مذاکرات ژنو با هدف برون‌رفت از جنگ داخلی سوریه، در ۳۰ام ژوئن سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شده بود. طرحی که تصریح می‌کند دولتی موقتی با قدرت کامل اجرایی در آن کشور شکل گرفته و سپس انتخابات برگزار شود.

طی ماه‌های گذشته، «استفان دی‌مستورا» نماینده سازمان ملل در سوریه با افراد مختلف، از جمله «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده است تا راهی رو به جلو برای پایان دادن به بحران پیدا شود.

از زمان مذاکرات ژنو تا کنون، شرایط در سوریه تغییرات زیادی پیدا کرده و از جمله تروریستی داعش بخش‌های زیادی از آن کشور را به کنترل خود درآورده است. 

قرار است دی‌میستورا در هفتم ژوئیه با دبیر کل و اعضای شورای امنیت سازمان ملل، در مورد طرح‌های پیشنهادی‌اش دیدار و گفت‌وگو کند.

کد خبر : ۲۸۷۵۴۴