خبرگزاری کار ایران

ارتش ترکیه درخواست دولت این کشور برای مداخله در سوریه را رد کرد

منابع رسمی در ترکیه اعلام کردند دولت این کشور درخواست مداخله فعالانه ارتش برای حمایت از معارضان مسلح سوری شده که با مخالفت ارتش ترکیه مواجه شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، منابع رسمی در ترکیه اعلام کردند دولت ترکیه خواهان آن است که ارتش این کشور به منظور حمایت از گروه معارض موسوم به «ارتش آزاد سوریه» در برابر نیروهای دولتی و نیروهای کرد و نیز گروه‌های شورشی مستقر در سوریه، فعالانه‌تر اقدام کند ولی ارتش ترکیه با چنین اقدامی مخالفت می‌کند. به عبارتی دیگر، در حالی که ترکیه در مسیر تشکیل دولت ائتلافی جدید گام برمی‌دارد، ارتش به دنبال وقت‌کشی است.

این منابع که خواستند هویت‌شان محفوظ بماند، به روزنامه «حریت» گفتند که پشتیبانی فعالانه‌تر که دولت «احمد داود اوغلو» آن را از ارتش ترکیه خواستار شده است، شامل حملات توپخانه‌ای طولانی‌مدت (نه به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه) به مواضع گروه داعش در سوریه و اجرای عملیات هوایی و ورود نیروی زمینی به سوریه برای تامین امنیت نوار مرزی با ترکیه است.

یکی از منابع مزبور به لزوم جلوگیری از وقوع درگیری‌های بیشتر بین داعش و نیروهای کرد تحت فرماندهی «حزب اتحاد دموکراتیک» اشاره کرد تا بدین ترتیب این حزب  نتواند نوار مرزی سوریه با ترکیه را به کنترل خود درآورد و منطقه‌ای امن در سوریه برای جلوگیری از ورود موج جدید آوارگان به ترکیه ایجاد شود.

این در حالی است که ژنرال «نجدت اوزیل» رئیس ستاد ارتش ترکیه اجرای دستور دولت که به امضای داود اوغلو رسیده را به تاخیر انداخته و حقوق بین‌الملل و مسائل سیاسی و نامعلوم بودن واکنش‌های «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و متحدان آن، روسیه و ایران و همچنین آمریکا را بهانه‌ای این سرپیچی عنوان کرده است.

کد خبر : ۲۸۶۷۶۴