خبرگزاری کار ایران

فرانسه به اسنودن و آسانژ پناهندگی می‌دهد

مقام‌های فرانسه اعلام کردند که این احتمال وجود دارد که به موسس پایگاه اینترنتی ویکی لیکس و همین طور کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا پناهندگی بدهند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «کریستین توبیرا» وزیر دادگستری فرانسه اعلام کرد که این امکان وجود دارد که به «ادوارد اسنودن» کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و «جولیان آسانژ» موسس پایگاه اینترنتی ویکی لیکس پناهندگی این کشور ارائه شود.

توبیرا در مصاحبه‌ای با تلویزیون «بی اف ام» گفت: «اگر فرانسه به اسنودن و آسانژ پناهندگی اعطا کند، متعجب نمی‌شوم. این احتمال وجود دارد.»

پایگاه اینترنتی ویکی لیکس اخیرا اسنادی مبنی بر شنود و جاسوسی از مکالمات رهبران فرانسه از جمله «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری این کشور توسط آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر کرد.

بر اساس اسناد منتشر شده، مسئولان آژانس امنیت ملی آمریکا از سال‌ها پیش و دست کم از زمان ریاست‌جمهوری «ژاک شیراک» رئیس جمهوری اسبق فرانسه تمام مکالمه‌ها میان مقام‌های این کشور را شنود می‌کردند.

مقام‌های آمریکایی اخیرا در پی افشاگری اسنودن، به شنود و جاسوسی از رهبران آلمان به ویژه «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور متهم شدند و این امر تا حدودی روابط میان دو کشور را به بحران کشانده است.

کد خبر : ۲۸۶۲۷۵