خبرگزاری کار ایران

اطهری در گفت‌وگو با ایلنا:

جامعه سنتی ترکیه برای زنان ارزش زیادی قائل است

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۱۳۲

جامعه سنتی ترکیه به خصوص در شرق و جنوب شرقی این کشور اهمیت بسیار زیادی برای زنان قائل هستند چراکه زنان پا به پای مردان برای احقاق حقوق خود مبارزه کرده‌اند.

«اسدالله اطهری» کارشناس مسائل ترکیه در خصوص ورود چشمگیر زنان به پارلمان ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: در رابطه با این موضوع اگر نگاهی به اساس‌نامه حزب دموکراتیک خلق بیاندازیم و بیانیه‌های عبدالله اوجالان را بخوانیم، اهمیت بیش از حدی در جامعه سنتی ترکیه به خصوص در شرق و جنوب شرقی این کشور برای زن‌ها قائل هستند چراکه زنان پا به پای مردان برای احقاق حقوق خود مبارزه کرده‌اند لذا مانند احزاب سوسیالیست چپ و احزاب کمونیست، زنان ارزش زیادی برای آنها دارند.

وی ادامه داد: بنابراین زنانی که در این بین معرفی شده‌اند هم لایحه‌های مذهبی دارند و هم لایحه‌های غیر مذهبی و می‌بینید که حتی حزب جمهوری‌خواه خلق از زنانی استفاده کرده است که حجاب آنها روسری یا چادر است و همین‌طور حزب حرکت ملی ترکیه هم از زنان استفاده کرده و آنها را وارد پارلمان کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اهمیتی که این موضوع برای ترکیه دارد، در این است که بگویند این کشور از یک سری استانداردهای اروپایی برخوردار است و از منظر دیگر بگویند که این حقوق زنان و حقوق شهروندی در این کشور اهمیت دارد و در حال اجرا است. در حزب دموکراتیک خلق هم یک حالت سناریستی صورت گرفته که همین موضوع در بین احزاب کمونیستی یا مثلاً حزب سیریزا در یونان هم صورت گرفته بود که زنان به صحنه می‌آمدند و یکسری استانداردهای اروپایی را به نمایش می گذاشتند.

وی در خصوص وضعیت حزب عدالت و توسعه و اینکه پنج نفر از زنان در این دوره کمتر از سال 2011 وارد پارلمان شدند، گفت: این ریزشی که در حزب عدالت و توسعه به وجود آمد، به سمت حزب دموکراتیک خلق سرازیر شد. البته حزب عدالت و توسعه کاندیداهای درستی را معرفی کرده بود اما حزب دموکراتیک خلق شعارهای مترقی‌تری را بیان کرده بود که می‌توان به مسائل هویتی اشاره کرد که همین موضوع باعث تمایل آرا به سمت این حزب شد.

اطهری در پایان خاطر نشان کرد: با وجود اینکه حزب عدالت و توسعه به اهداف خود نرسید اما نسبت به کشورهای خاورمیانه باید گفت که رای مناسبی است اما خیزش احزاب دیگر باعث ریزش رای این حزب شد.  

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز