خبرگزاری کار ایران

خشنودی پنهان اتحادیه اروپا از نتایج انتخابات ترکیه

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۸۶۹

کمیسیون اتحادیه اروپا در حالی‌که در واکنش بهنتایج انتخابات پارلمانی ترکیه، به شدت جانب بی‌طرفی را رعایت می‌کند ولی با این حال، آن را مثبت ارزیابی کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله، نتایج انتخابات ترکیه در اتحادیه‌ اروپا امیدواری‌هایی به‌وجود آورده است. این انتخابات پایانی بود بر حکومت یک‌تنه حزب حاکم «عدالت و توسعه» در ترکیه. با این حال هنوز نمی‌توان روی شروع مذاکرات پذیرش ترکیه در این اتحادیه حساب کرد.

کمیسیون اتحادیه اروپا در برخورد با نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه به شدت جانب بی‌طرفی را رعایت می‌کند. با این حال این اتحادیه بر بالا بودن میزان مشارکت رأی‌دهندگان در انتخابات تاکید و آن را مثبت ارزیابی می‌کند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهار نظری پیرامون این انتخابات گفت:«این نشانه روشنی از دمکراسی در ترکیه بود.»

موگرینی افزود: «مهم این است که همه احزاب بااهمیت در مجلس ترکیه نماینده داشته باشند.» این اشاره‌ای بود به حزب دمکراتیک خلق‌ها که حزبی کردی است که برای اولین بار موفق شد به حد نصاب لازم برای فرستادن نماینده به مجلس برسد.

ولی «آماندا پاول» از موسسه پژوهشی «مرکز سیاسی» در بروکسل درخصوص نوع تعامل اتحادیه اروپا با نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه، اظهار داشت که نمانیدگان اتحادیه اروپا در محافل خصوصی ازاین خوشحالند که حزب حاکم عدالت و توسعه اکثریت مطلق خود را در مجلس ترکیه از دست داد.

پاول تصریح کرد این خوشحالی به ویژه به خاطر نگرانی ‌آن‌ها از قدرت‌طلبی‌های این حزب، بخصوص شخص «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه است و خیلی‌ها امیدوارند که نتایج این انتخابات بتواند ترکیه را به مسیر دمکراسی بیاندازد.

«آلکساندر گراف لمبزدورف» از حزب لیبرال آلمان از دست دادن اکثریت حزب عدالت و توسعه را «دست رد انتخاب‌کنندگان به رویاهای جاه‌طلبانه اردوغان و شکست طرح اسلامی کردن زندگی عمومی ترکیه» می‌داند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز