خبرگزاری کار ایران

نشنال‌اینترست:

آمریکا باید استراتژی خود را در جنگ علیه داعش تغییر دهد

یک نشریه آمریکایی نوشت که مقام‌های این کشور به دنبال شکست‌های اخیر در عراق و سوریه باید استراتژی خود را در برابر گروه تروریستی داعش تغییر دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال‌اینترست، مقام‌های آمریکایی در پی شکست‌های اخیر در عراق و سوریه در برابر گروه تروریستی داعش و از دست دادن دو شهر کلیدی «رمادی» و «پالمیرا» ناگزیر هستند استراتژی خود را در برابر این گروه تروریستی تغییر دهند.

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های ائتلاف ضد داعش که در سپتامبر سال گذشته توسط «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور تعیین شد، عدم استفاده از نیروهای نظامی آمریکایی در عراق و سوریه در جنگ علیه داعش بود، زیرا مقام‌های آمریکایی امیدوار بودند با آموزش نظامی و تجهیز نیروهای عراقی بتوانند به جنگ با این گروه تروریستی بروند و از طرفی افراد محلی نیز با ایجاد گروه‌های مسلح به صورت داوطلبانه به این جریان ملحق شوند و به گونه‌ای پلیس محلی در دو کشور عراق و سوریه ایجاد شود.

مقام‌های کاخ سفید و کنگره آمریکا اخیرا بحث‌هایی جدی در استفاده از نیروهای نظامی آمریکایی در خاک عراق و سوریه داشته‌اند. «جان بینر» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید از عملکرد اوباما در قبال داعش به طور صریح گفت که اجازه استفاده از نیروهای نظامی آمریکایی را در جنگ علیه داعش نمی‌دهد.

بینر جان

به این ترتیب تنها راه حمایت از نیروهای عراقی، آموزش و تجهیز نظامی آن‌ها و همین‌طور حمایت هوایی از آن‌ها است.

شکست‌های اخیر نیروهای عراقی در برابر اعضای گروه تروریستی داعش نشان می‌دهد ارتش عراق از درون از هم گسیخته است و حتی نمی‌تواند از مناطق تحت کنترل خود دفاع کند. در نتیجه بمباران هوایی جت‌های جنگنده ائتلاف ضد داعش، برای نیروهای عراقی زمان دریافت آموزش و تجهیزات نظامی بیشتری می‌خرد.

حمله‌های هوایی جت‌های جنگی ائتلاف ضد داعش آن‌طور که انتظار می‌رفت، موفقیت‌آمیز نبود و در کل کمبودهای بسیاری در این اقدام‌ها وجود دارد که باعث از دست رفتن پالمیرا و رمادی شده است.

بازپس‌گیری موصل نیاز به ۶۰ هزار نیروی نظامی آموزش دیده دارد و ائتلاف ضد داعش فاصله زیادی تا رسیدن به این هدف در پیش دارد. این در حالی است که کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف ضد داعش حاضر نیستند نیروهای نظامی خود را به طور مستقیم درگیر جنگ با گروه تروریستی داعش کنند و همین مساله مشکلات فراوانی را در روند متوقف‌ کردن این گروه تروریستی در عراق و سوریه ایجاد کرده است.

نیروهای عراقی

به نظر می‌رسد استراتژی اوباما در جنگ علیه داعش با شکست مواجه شده باشد و اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی اخیرا انتقادهای بسیاری را به این استراتژی وارد کرده‌اند، اما مقام‌های کاخ‌ سفید تاکنون نتوانسته‌اند تغییر مشخصی در این استراتژی ایجاد کنند.

کد خبر : ۲۸۰۲۴۹