خبرگزاری کار ایران

پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

دوران نظام تک‌حزبی در بریتانیا فعلا به فراموشی سپرده شده است

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۶۹۹

آنچه از انتخابات سال ۲۰۱۰ به این طرف مشخص شده این است که نظام سیاسی تک‌حزبی در انگلیس به سمت دولت ائتلافی پیش رفته است و این روال تا زمانی نامعلوم ادامه خواهد داشت.

«پیروز مجتهد‌زاده» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به انتخابات پارلمانی انگلیس که امروز - پنجشنبه - برگزار می شود، به خبرنگار ایلنا گفت: روی کار آمدن دولت ائتلافی در انگلیس نشان داد که بریتانیا به سمت دولت ائتلافی حرکت کرده است. طبق نظرسنجی‌هایی که تاکنون اعلام شده است، نمی‌توانیم بگوییم که جامعه سیاسی این کشور به دلیل میل به دولت تک‌حزبی سرخورده شده است و از این جهت می‌توان استنباط کرد که احتمالاً دوران سیستم تک‌حزبی در بریتانیا منسوخ شده است. لذا اینکه بگوییم مردم از نظام سیاسی ائتلافی خسته خواهند شد و دوباره به نظام تک‌حزبی روی می‌آورند، امری نامعلوم است و به آینده بستگی دارد.

وی در ادامه در تشریح تصمیم حزب کارگر برای منتفی اعلام کردن ائتلاف خود با حزب ملی اسکاتلند، گفت: در زمان تبلیغات تمامی احزاب برای اینکه بتوانند آرای خود را افزایش دهند و افکار عمومی را به سمت خود جلب کنند، اقدام به تخریب حزب مقابل خود می‌کنند. محافظه‌کاران تنفری از حزب اسکاتلند در سراسر ولز، ایرلند و انگلستان به وجود آوردند تا بتوانند با استفاده از این موضوع «اد میلیبند» و به طور کلی حزب کارگر را مورد هجمه قرار دهند. از این رو در هفته‌های اخیر و در جریان مناظره شاهد آن بودیم که رهبر حزب کارگر به ناچار هرگونه ائتلاف با حزب ملی اسکاتلند را رد کرد.

خدمات اجتماعی، سوژه انتخاباتی

مجتهدزاده با اشاره به وضعیت خدمات بهداشتی در انگلیس گفت: موضوع خدمات بهداشت ملی در انگلستان از ۲۰ سال پیش تاکنون همانند توپ فوتبال در انتخابات بین احزاب پاس‌کاری شده است. از زمان دولت اول «مارگارت تاچر» این موضوع مورد بحث بود و دگرگونی‌هایی در این خصوص صورت گرفت و در ‌‌نهایت ارائه خدمات و سرویس‌ها در حوزه سلامت و بهداشت با مشکل مواجه شد. به گونه‌ای که بسیاری از بودجه‌ها را کم کرد و دست به اقدام‌هایی زد که به واسطه آن طبقات پائین جامعه با مشکل مواجه شدند.

وی افزود: «تونی بلر» نخست‌وزیر پیشین انگلیس،‌‌ همان مسیری را رفت که تاچر آن را پایه گذاشته بود و ضربه‌ای بر پیکره سیستم خدمات بهداشتی و درمانی بریتانیا وارد کرد. همین موضوع باعث شده تا مردم این کشور که سیستم خدمات بهداشت و درمان انگلیس را جزء افتخارات خود می‌دانستند، به تخریب و نابودی آن توسط دولتمردان این کشور اذعان کنند. باید توجه داشت که تخریب‌های صورت گرفته در این خصوص به آسانی قابل بهبود نخواهد بود و می‌بینیم که احزاب اصلی در انگلیس این موضوع را به گردن یکدیگر می‌اندازند و دیگری را مقصر و مسئول اصلی این موضوع می‌دانند.

مشکل ساختاری است، نه مالی

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل در خصوص سخنان «اد میلیبند» مبنی بر تزریق منابع مالی به نظام سلامت انگلستان بیان کرد: اینکه رهبر حزب کارگر بیان کرده منابع مالی قابل توجهی برای این موضوع در نظر دارد، تنها یک شعار انتخاباتی است چون مشکل اصلی در این موضوع بحث مالی نیست و حضور غیر متخصصان در جای جای سیستم سلامت این کشور دلیل عمده برای به وجود آمدن مشکلات در این حوزه است. به عبارتی خدمات توسط افراد غیر متخصص صورت می‌گیرد که در ‌‌نهایت رخ دادن مرگ و میرهای بی‌حساب و کتاب و حیرت انگیز را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: اگر کامرون یا میلیبند می‌خواهند کمکی به این موضوع کنند، بایستی دست به اصلاح تشکیلات بزنند و نباید از مدیران سیاسی و حزبی در این امر استفاده کنند چراکه نظر قاطع را رای‌دهندگان بریتانیا خواهند داد. از طرف دیگر، مردم هم می‌دانند که پول‌ها و بودجه‌های بسیار زیادی در این راه خرج شده اما تاثیر زیادی در این بین نداشته است و می‌توان نظر میلیبند را تنها یک شعار انتخاباتی دانست.

رفراندوم روی رفراندوم ممنوع

مجتهدزاده با اشاره به پیوستن بریتانیا به اتحادیه اروپا تصریح کرد: دست راستی‌های انگلستان مخالف عضویت در اتحادیه اروپا بودند. از طرف دیگر، چپی‌ها و تجار موافق این موضوع بودند چون به نظر آن‌ها پیوستن به اتحادیه موجب توسعه و رونق اقتصادی خواهد شد و می‌گویند اگر کشورشان عضو اتحادیه اروپا نشود به احتمال زیاد مستعمره آمریکا خواهد شد.

وی تاکید کرد: راستی‌های انگلیس بر این عقیده‌اند که تنها باید با آمریکا ارتباط داشته باشند لذا همین موضوع باعث می‌شود که بریتانیا جا پای قدم‌های آمریکا بگذارد. به نوعی که «تونی بلر» در سیاست‌های خود از «جورج بوش» تندرو‌تر بود و هم‌کیشان آن‌ها آمدند و پیشنهاد رفراندوم را مطرح کردند. از طرف دیگر، حزب کارگر که جهت‌گیری چپ دارد مخالف است چراکه آن‌ها معتقدند که انگلیس چند سال پیش با رفراندوم به نظام مالی و پولی اتحادیه اروپا پیوسته است و نمی‌توانیم رفراندوم روی رفراندوم برگزار کنیم.

تصمیم غلط درباره لیبی

مدیر عامل اسبق بنیاد پژوهشی یوروسویک لندن در پایان با تاکید بر مداخله نظامی بریتانیا در  لیبی عنوان کرد: این کشور همانند فرانسه و ایتالیا در لیبی مداخله نظامی صورت داد البته این مداخله به اندازه فرانسه و ایتالیا نبوده اما نتیجه آن فاجعه و بحرانی است که هم اکنون در لیبی آن را حس می‌کنید. دیوید کامرون در حالت کنونی متوجه این موضوع شده که بحث لیبی مورد پسند مردم انگلستان نیست و می‌خواهد به هر نحوی از زیر بار مسئولیت این موضوع شانه خالی کند و همین موضوع باعث شده تا «اد میلیبند» به طور زیرکانه‌ای دست بر روی این موضوع بگذارد تا بتواند نقاط ضعف کامرون را برجسته کرده و از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

گفت‌و‌گو: فرشاد گلزاری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز