خبرگزاری کار ایران

در بررسی لایحه نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵؛

سنای آمریکا متمم الزام عدم حمایت ایران از تروریسم را رد کرد

اعضای سنای آمریکا تلاش جمهوری خواهان برای افزودن متمم الزام عدم حمایت ایران از تروریسم به توافق هسته‌ای این کشور و گروه ۱+۵ را رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، طرح پیشنهادی الزام تایید رئیس‌جمهوری آمریکا درباره عدم حمایت ایران از هرگونه اقدام تروریستی علیه این کشور یا شهروندان آن به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در سنای آمریکا رد شد.

طرح الحاق تایید «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره عدم فعالیت‌های تروریستی به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ توسط «جان باراسو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت وایومینگ ارائه شده بود، که با ۵۴ رای موافق رد طرح در برابر ۴۵ رای مخالف رو‌به‌رو شد.

 «بن کاردین» سناتور دموکرات ایالت مریلند قبل از آغاز رای‌گیری گفت که متمم پیشنهادی باراسو مانند «قرص سم» در اجرای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است.

وی افزود که کاخ‌سفید اخیرا هشدار داده بود که متمم‌هایی مانند طرح الحاقی باراسو برای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را نمی‌پذیرد.

کاردین به عنوان عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا تصریح کرد که مشکل لایحه نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در این است که از مفاد موردنظر در آن فرا‌تر می‌رود.

یکی دیگر از متمم‌های لایحه نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مبنی بر تبدیل توافق به یک تفاهم نیز سه‌شنبه گذشته در سنای آمریکا رد شد.

لایحه نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ابتدا درخواست مهلتی ۶۰ روزه برای بررسی هرگونه توافق به دست آمده در مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ را داشت که با مخالفت مقام‌های کاخ‌سفید به ۳۰ روز کاهش پیدا کرد.

 «جاش ارنست» سخنگوی کاخ‌سفید روز گذشته-چهارشنبه- بار دیگر تاکید کرد که اوباما هرگونه لایحه‌ای را که در روند مذاکرات هسته‌ای یا دست‌یابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ اختلال ایجاد کند، وتو خواهد کرد.

کد خبر : ۲۷۴۲۱۱