خبرگزاری کار ایران

قائم‌پناه در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو از طریق فاکتور امنیت در صدد تشکیل دولت ائتلافی است

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۴۶۸

به سرانجام نرسیدن موضوع تشکیل دولت ائتلافی نتانیاهو در مدت زمان مقرر، نشانه عمق اختلافات داخلی بین جریانات و گروه‌های سیاسی این رژیم است.

«صمد قائم پناه» تحلیلگر مسائل اسرائیل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: نتانیاهو به دلایل مذکور نتوانسته در طول این مدت با رایزنی‌های خود برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق برسد. به هر صورت هرچند وی در انتخابات رای اکثریت مردم را به خود اختصاص داد، اما باید گفت پیروزی‌ او شکننده است. به گونه‌ای که حزب لیکود با حزب اتحاد صهیونیست تقریباً شش کرسی فاصله دارد و به طبع نشان می‌دهد که جامعه با نتانیاهو در اختلاف است و به همین دلیل او متوجه این موضوع شده و تلاش کرده تا بتواند از طریق رایزنی با حزب اتحاد صهیونیست به تعبیر خود یک دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اخبار منعکس شده و شواهد پیش رو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکنون نتوانسته موفق به تشکیل دولت مذکور شود و به نظر می‌رسد که باید به سراغ احزاب کوچک‌تر برود و از میان این گروه‌ها، احزابی که از حیث تفکر به حزب لیکود نزدیک‌تر هستند را انتخاب کند. یعنی احزابی مانند: حزب خانه یهود، حزب اسرئیل بیتنا و حزب شاس.

قائم پناه با اشاره به ماهیت تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل، عنوان کرد: در چنین شرایطی اگر قرار باشد دولتی تشکیل شود، باید گفت که این دولت، دولتی شکننده خواهد بود و دلیلش این است که چون توازن در دولت برقرار نخواهد شد، مجدداً نتانیاهو در دولت ائتلافی دست بالا را خواهد داشت و به همین دلیل پیش‌بینی به وجود آمدن بحران امنیتی در تل‌آویو متصور خواهد بود.

وی افزود: تفکرات و سیاست‌های نخست‌وزیر اسرائیل باعث به وجود آمدن مشکلات مذکور شده است و این مساله‌ای است که به نظر می‌رسد برای کشورهای منطقه مشکل‌ساز شود و اگر این دولت تشکیل نشود، به نفع مردم منطقه خواهد بود. در روزهای باقی مانده که کمتر از دوهفته است، باید دید که آیا دولت تشکیل می‌شود یا خیر و باید بررسی شود که این ائتلاف با چه گروه‌هایی صورت خواهد گرفت.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل در خصوص ارتباط احزاب اسرائیل با نتانیاهو تصریح کرد: این احزاب به هر حال آسیب و مخاطراتی را برای دولت نتانیاهو خواهند داشت. به عبارتی که حزب اتحاد صهیونیست و رهبر آن تا کنون در مقابل تقاضای نتانیاهو مقاومت کرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال درگیری بین احزاب اسرائیل با نتانیاهو وجود خواه داشت یا خیر، عنوان کرد: متاسفانه شرایط منطقه طوری است که انتخابات به نفع نتانیاهو تمام شد و او از کارت اوضاع منطقه به نفع خودش بهره‌برداری کرد و فضای امنیتی که به وجود آورد، باعث شد تا انتخابات به سود وی به اتمام برسد. اما با این حال چالش‌های داخلی هنوز وجود دارد و باید بگویم که مساله امنیت در صدر مسائل اسرائیل قرار خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل اسرائیل در ادامه تاکید کرد: فاکتور امنیت در تشکیل دولت آینده نتانیاهو بی‌تاثیر نخواهد بود. اگر شرایط و اوضاع منطقه باثبات بود، جامعه داخل اسرائیل و حتی افرادی که به دنبال اوضاع آرام و برقراری صلح هستند، می‌توانستند فشار لازم برای تشکیل دولت را به نتانیاهو وارد کرده و نقش‌آفرینی کنند. لذا به نظر می‌رسد در این فضا به‌رغم مشکلاتی که بر سر تشکیل دولت سر راه نتانیاهو وجود دارد، باز هم عامل خارجی در تشکیل یک ائتلاف نقش مهمتری خواهد داشت تا مباحث داخلی اسرائیل مانند مشکلات اقصادی یا معضلات اجتماعی.

وی در پایان افزود: اگر نتانیاهو نتواند دولت را تشکیل دهد، قانون شرایط را برای حزب دوم فراهم خواهد کرد تا آن حزب بتواند در مدت مقرر این کار را انجام دهد و به نظر می‌رسد که بن‌بست قانونی در این موضوع وجود ندارد و عمدتا بن‌بست‌ها سیاسی است. لذا مجدداً باید بگویم که فضای منطقه به گونه‌ای است که اوضاع را به نفع نتانیاهو رقم زده و به نظر می‌آید به‌رغم این موانع در مدت درخواستی دولت ائتلافی تشکیل خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز