خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

طوفان قاطعیت عربستان با ناکامی خاموش شد/ اعزام ناوهای ایرانی به خلیج عدن پیامی واضح بود

عملیات «طوفان قاطعیت» پس از ۲۷ روز با ناکامی عربستان پایان یافت چرا که این حمله برای نابودی نیروهای انقلابی صورت گرفت اما راه به جایی نبرد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه اعتقاد دارد که شکست آل سعود در یمن به ناکامی نظامی خلاصه نمی‌شود و شامل جبهه سیاسی و اخلاقی نیز می‌شود.

هانی‌زاده درباره شکست نظامی عملیات عربستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: پذیرش آتش‌بس از سوی ریاض به معنی تسلیم عربستان در برابر اراده مردم یمن و بالا بردن پرچم سفید توسط آل سعود است. عربستان در طول ۲۷ روز حمله هوایی مداوم به یمن از تمام سلاح‌های خود، اعم از متعارف و غیرمتعارف استفاده کرد اما نتیجه‌ نگرفت.

وی افزود: ۶ لشکر پیاده و مکانیزه آل سعود طی یک ماه گذشته در مرز مشترک میان دو کشور مستقر بودند اما به دلیل وحشت دربار ریاض از ورود به یک جنگ طولانی‌مدت با نیروهای انقلابی، عملیات زمینی را کلید نزد. این نخستین ناکامی و شکست نظامی عربستان در جبهه یمن است.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: دومین شکست ریاض، ناکامی سیاسی این رژیم است. آل سعود در تشکیل یک ائتلاف عربی – اسلامی علیه یمن ناموفق بود. دلیل این ناکامی، دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه است. فعالیت قاطع ایران برای پایان دادن به جنگ یمن و تعامل با کشورهای خاورمیانه مانع از تشکیل ائتلاف فراگیر ضد یمن شد.

وی اضافه کرد: شکست اخلاقی آخرین ناکامی آل سعود در نبرد یمن یا به قول خودشان «طوفان قاطعیت» است. عربستان با حمله به مناطق مسکونی و هدف قرار دادن زنان، کودکان و سالمندان با سلاح‌های کشتار جمعی و ممنوعه وجهه خود را در میان کشورهای منطقه تخریب کرد و شکست اخلاقی سختی خورد.

هانی‌زاده در پایان، درباره نقش ایران در پایان یافتن بحران یمن عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضوع یمن با قاطعیت ظاهر شد. کشورمان از طریق برخی کشورهای منطقه پیام شدیداللحنی برای آل سعود مبنی بر اینکه در صورت ادامه حملات هوایی به یمن، ایران دست‌بسته باقی نمی‌ماند، ارسال کرد. اعزام ناوهای نیروی دریایی به خلیج عدن، پیام نظامی واضح به رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی بود. با این تفسیر که ایران برای دفاع از مردم مظلوم یمن آماده است. ریاض این پیام ایران را رمزگشایی کرد و آتش‌بس برقرار شد.

کد خبر : ۲۷۲۳۱۷