خبرگزاری کار ایران

«یو‌اس‌ای» تودی گزارش داد:

۵ اختلاف اساسی ایران و آمریکا در مساله هسته‌ای

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۱۱۲

روزنامه آمریکایی «یو‌اس‌ای تودی» در گزارشی درباره پنج مورد اختلاف اساسی ایران و آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای نوشت.

به گزارش ایلنا، روزنامه آمریکایی یو‌اس‌ای تودی نوشت که ایران و آمریکا بر سر مسائل بسیاری در مذاکرات هسته‌ای اختلاف دارند، اما پنج مورد از آن‌ها از سایر مسائل مهمتر و اساسی‌تر هستند.

 «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا در یکی از سخنرانی‌های خود گفت که دو مورد وی را نگران می‌کند. نخست این‌که اعضای کنگره آمریکا فرصت دستیابی به یک توافق هسته‌ای را از بین ببرند و دوم این‌که لایحه بررسی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در کنگره باعث شود که این توافق به نتیجه نرسد.

روزنامه آمریکایی یو‌اس‌ای تودی در گزارش خود بر اساس سخرانی‌های اخیر مقام‌های ایرانی و آمریکایی پنج مورد زیر را به‌عنوان اصلی‌ترین اختلاف‌ نظرهای دو کشور عنوان کرد:

۱. تحریم‌ها: مقام‌های ایران اعلام کردند که توافق میان ایران و گروه ۱+۵ زمانی اعتبار دارد که تحریم‌ها علیه این کشور به صورت یک جا برداشته شوند، این درحالی است که مقام‌های آمریکایی تصریح کردند که در تفاهم لوزان مشخص شده است که تنها تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و به صورت مرحله‌ای لغو می‌شوند.

۲. سانتریفیوژ‌ها: ایران درخواست فعالیت ۱۰ هزار سانتریفیوژ خود را دارد، اما مقام‌های کاخ‌ سفید گفتند که استفاده بیش از پنج هزار سانتریفیوژ تنها برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار می‌رود.

۳. فوردو: تاسیسات هسته‌ای ایران در فوردو مطابق درخواست مقام‌های این کشور باید به فعالیت خود ادامه دهد، در حالی که کاخ‌ سفید نیازی به غنی‌سازی اورانیوم در این تاسیسات نمی‌بیند.

۴. بازرسی‌ها: کاخ‌ سفید درخواست دسترسی آزاد بازرسان سازمان‌ ملل را در تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران دارد، اما مقام‌های ایران اجازه بازرسی از پایگاه‌های نظامی را نمی‌دهند.

۵. مدت محدودیت‌ها: مقام‌های ایران اعلام کردند که محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران باید  طی پنج سال تمام شوند، در حالی که مقام‌های کاخ‌ سفید تصریح کرده‌اند که برخی از موارد محدودیت‌ها نزدیک به ۱۰ سال و برخی دیگر ممکن است تا ۲۵ سال به طول انجامند.

 «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا اخیرا با خوب خواندن تفاهم هسته‌ای با ایران، گفت که توافق هسته‌ای با ایران یک توافق همیشگی است و برخی از جوانب آن به طور قطع دست‌کم تا ۱۰ سال به طول می‌انجامد.

 «مارک دوبوویتز» یکی از اعضای بنیاد «دفاع از دموکراسی» گفت: «اوباما خواهان توافق است و از «مذاکرات مبتکرانه» برای پر کردن شکاف‌های باقی‌مانده در موضوع‌های مورد اختلاف حمایت می‌کند.»

 «کلسی داونپورت» رئیس بخش کنترل سلاح‌های نظامی در حوزه پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای با حمایت از توافق هسته‌ای ایران گفت که فکت‌شیت ایران خط قرمز مشخصی را در برابر برنامه‌های آمریکا و لایحه بررسی این توافق توسط کنگره این کشور ایجاد کرده است.

وی افزود که تصمیم‌های سختی بر سر راه طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ قرار دارد زیرا تمام نمایندگان شرکت‌کننده در این مذاکرات باید اطمینان حاصل کنند که در ضرب‌الاجل تعیین شده با یک توافق به کشورهای خود بازمی‌گردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز