خبرگزاری کار ایران

احمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران به دنبال برقراری گفتمان سیاسی در یمن است

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۸۰۶

حمله ائتلاف عربی یمن با سردمداری عربستان، در صدر اخبار خاورمیانه قرار دارد. از زمان آغاز بحران، کشمکش دیپلماتیک میان تهران و ریاض آغاز شد. «محمد جواد ظریف» پس از بازگشت از لوزان و استراحتی چند روزه در تهران، سفر خود به عمان و پاکستان را آغاز کرد. یک روز پس از پایان سفر ظریف به اسلام‌آباد، پارلمان این کشور با صدور قطعنامه‌ای خواستار پایان یافتن جنگ یمن شد و اعلام بی‌طرفی کرد.

«حسن احمدیان» کارشناس مسائل خاورمیانه و پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نگاه کلی ایران نسبت این بحران گفت: نکته مهم در مورد بحران یمن این است که جمهوری اسلامی ایران مخالف دخالت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در راس آنها، عربستان در این کشور است. مخالفت ایران با این دخالت نمودهای مختلفی دارد. ایران بار‌ها با کشورهای مختلف برای توقف حملات هوایی به یمن گفت‌وگو کرده است. اما طرف مقابل تجاوز به خاک یمن را متوقف نکرده و در صدد یارگیری و ایجاد ائتلاف برای تداوم و مشروعیت بخشیدن به این عملیات است.

وی خاطرنشان کرد: سفر ظریف به مسقط و اسلام‌آباد به این معنی است که ایران در جبهه مخالف این نوع عملکرد قرار دارد. ایران از طریق پیشگیری از گسترش ائتلاف جنگ‌طلب به رهبری عربستان، به دنبال سلب مشروعیت بین‌المللی از این عملیات است. سفر ظریف به کشورهای منطقه، سفری موفقیت‌آمیز بود. برخی کشورهای منطقه مانند مصر و ترکیه به اندازه‌ای که مورد درخواست عربستان بود در ائتلاف ضد یمن شرکت نکردند و برخی دیگر مانند پاکستان، به طور کلی از شرکت در این عملیات سر باز زدند. پاکستانی‌ها تصمیم‌گیری در این مورد را بر عهده پارلمان این کشور گذاشتند تا روابط سیاسی‌شان با عربستان تحت‌الشعاع این تصمیم قرار نگیرد.

احمدیان گفت: امروز این موضوع مشخص شده است که عربستان در این نبرد، متحد جدی غیر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ندارد. ایران جویای نمایاندن این حقیقت به جهان است. جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند به جامعه بین‌الملل بقبولاند که ادامه بمباران هوایی و از بین بردن زیرساخت‌ها، زمینه را برای فعالیت بیشتر گروه‌های افراطی و زیرمجموعه‌های داعش در یمن فراهم می‌کند. این موضوع، بخشی از گفتمان جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران یمن است.

وی افزود: ایران جویای متوقف شدن قدرت سخت و ورود به تعامل با کشورهای عربی از مجرای گفت‌وگو و مذاکره است. تصور تهران این است که این کشور‌ها در ‌‌نهایت مجبور به حرکت به سمت گفت‌وگو و مذاکره هستند. زیرا این کمپین هوایی نمی‌تواند چشم‌انداز استراتژیک یمن را تغییر دهد. بنابراین، این کشور‌ها به سمت مذاکره و گفت‌وگو خواهند آمد و ایران در زمینه پیشتاز است.

این پژوهشگر سیاست خارجی در پایان اضافه کرد: کشورهای عربی به خصوص عربستان تلاش می‌کنند تا توجیهی برای این عملیات پیدا کنند زیرا عملیات «طوفان اراده» خلاف تمام قوانین بین‌الملل است. آن‌ها سعی می‌کنند تا با ادعای واهی حضور ایران در یمن این توجیه را به دست بیاورند. حضور ایران در یمن حتی اگر وجود داشته باشد یک درصد از چیزی که در رسانه‌های عربی عنوان می‌شود، نیست. رسانه‌های عربی وابسته به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، سندی برای اثبات گفته‌های خود ندارند. آن‌ها از اتحاد حوثی‌ها با ایران سوء استفاده می‌کنند و این موضوع را بهانه ورود به یمن قرار دادند و تا امروز نیز بر این بهانه ایستاده‌اند. در حالی که اتحاد انصار‌الله و ایران، چیزی نیست که نیاز به حضور ایران داشته باشد. این اتحاد در سال‌های قبل وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز