خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

انتخابات عمومی بریتانیا، رقابت دانش‌آموختگان آکسفورد

شمارش معکوس برای برگزاری هشتاد و یکمین انتخابات عمومی پادشاهی متحده آغاز شده است. پس از ملاقات نخست‌وزیر با ملکه «الیزابت دوم» در کاخ باکینگهام، پارلمان بریتانیا منحل و رقابت انتخاباتی میان احزاب بزرگ و کوچک این کشور آغاز شد.

احزاب «محافظه‌کار»، «کارگر» و «لیبرال دموکرات» سه حزب بزرگ انگلستان هستند. حزب لیبرال دموکرات در سال ۱۹۸۸ از ادغام دو حزب لیبرال بریتانیا و سوسیال دموکرات تشکیل شد و در انتخابات عمومی انگلستان در مرتبه‌ای پایین‌تر از دو حزب اصلی قرار می‌گیرد. اما تعداد کرسی‌های آن نقش زیادی در به دست آوردن اکثریت توسط یکی از دو حزب اصلی دارد.

 «دیوید کامرون» و «اد میلیبند» به عنوان رهبران دو حزب محافظه‌کار و کارگر نفرات اصلی برای کسب عنوان نخست‌وزیری هستند. کامرون نخست‌وزیر فعلی انگلستان و میلیبند رهبر جریان مخالف در پارلمان است.

کامرون، سیاستمداری از آکسفورد

نخست‌وزیر فعلی و رهبر حزب محافظه‌کار پادشاهی متحده در سال ۱۹۶۶ میلادی در لندن متولد و در پیسمور واقع در استان برکشایر بزرگ شد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مدارس «هیترداون» و «اتون» گذراند و پس از پایان این دوره در امتحان ورودی دانشگاه آکسفورد پذیرفته شد.

index4

نخست‌وزیر بریتانیا در آکسفورد

کامرون تحصیلات خود را در رشته فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد با رتبه A در کالج «برسنوس» دانشگاه آکسفورد به پایان رساند و پس از آن در موسسه مطالعاتی وابسته به جریان محافظه‌کار مشغول به کار شد. رتبه علمی در زمان فارغ‌التحصیلی و فعالیت در آن موسسه مطالعاتی راه ترقی و نزدیکی به جریان قدرت را برای وی باز کرد. نخست‌وزیر فعلی پادشاهی متحده دوران فعالیت خود در موسسه مطالعاتی را به عنوان مشاور «نورمن لامونت» و «مایکل هوارد» گذراند.

David-Cameron-1993-008

کامرون و لامونت

index5

کامرون و هوارد

لامونت و هوارد از سیاستمداران قدیمی حزب محافظه‌کار بوده و راه را برای پیشرفت کامرون باز کردند. برای مثال لامونت در سال‌های مختلف عهده‌دار مناصبی چون ریاست خزانه، نماینده پارلمان و مدیر ارشد در وزارتخانه‌های مختلف بوده است. هوارد نیز نماینده پارلمان و مدیر ارشد برخی وزارتخانه‌ها بوده و در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ نیز رهبری حزب محافظه‌کار را در دست داشت.

قرار گرفتن دیوید کامرون جوان در کنار این سیاست‌مداران بانفوذ، نردبان ترقی را پیش پای وی گذاشت. اولین تجربه سیاسی کامرون کاندیداتوری در انتخابات عمومی سال ۱۹۹۷ بود. وی در این دور از انتخابات به عنوان نامزد شهر استافورد در منطقه لندن نامزد شد. با اینکه نتیجه این انتخابات برای کامرون چیزی جز شکست نبود، باعث شناخته شدن وی به عنوان یک سیاست‌مدار محافظه‌کار شد. این سیاست‌مدار جوان، شکست سال ۹۷ را با پیروزی در انتخابات عمومی سال ۲۰۰۱ میلادی جبران کرد و از حوزه انتخابی آکسفوردشایر منطقه ویتنی و در ۳۵ سالگی به کاخ وست مینستر راه یافت.

David-Cameron-011

دیوید کامرون در مجلس عوام

ورود کامرون به مجلس عوام سه سال پس از آغاز نخست‌وزیری «تونی بلر» بود. به طور طبیعی، به دلیل در دست داشتن سکان دولت در حزب کارگر، محافظه‌کاران جریان اپوزوسیون پارلمان را تشکیل می‌دادند. نماینده جوان محافظه‌کار پله‌های ترقی پارلمان را نیز طی کرد و در جایگاه سخنگوی مخالفان قرار گرفت. کامرون ۳۹ ساله در انتخابات درون حزبی، توانست رهبری محافظه‌کاران را به دست بگیرد و راه را برای سکونت در خانه شماره ۱۰ واونینگ استریت باز کند.

cameron-tories-v2

نخست‌وزیر پادشاهی متحده در کنگره حزب محافظه‌کار

پس از کناره‌گیری بلر، «گوردون براون» عهده‌دار منصب نخست‌وزیری شد. براون تا انتخابات عمومی سال ۲۰۱۰ سمت خود را حفظ کرد اما پس از پیروزی محافظه‌کاران، دفتر نخست‌وزیر را به کامرون ۴۴ ساله تحویل داد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی نوشت که کامرون جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا در دو قرن گذشته است.

David-Cameron-in-green-ti-005

کامرون مقابل خانه شماره 10 داونینگ استریت

اد میلیبند، سیاستمداری دیگر از آکسفورد

رهبر حزب کارگر نیز یکی دیگر از سیاستمداران جوان بریتانیا است. وی در سال ۱۹۶۹ میلادی در فیتزورویا، لندن متولد شد. وی کوچک‌ترین فرزند خانواده‌ای یهودی و لهستانی‌تبار است که در جریان جنگ جهانی دوم به انگلستان مهاجرت کرده بودند. پدر وی، «رالف میلیبند» استاد مدرسه اقتصاد لندن، دانشگاه لیدز و نویسنده کتاب «دولت در جامعه سرمایه‌داری» است.

میلیبند تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مدارس پریمورس هیل و هورستوک در کامدن و چالک فارم سپری کرد. وی نخستین تجربه سیاسی خود را از «تونی بن» سیاستمدار قدیمی انگلیسی حزب کارگر که دارای منصب وزارت در سال‌های مختلف و یکی از دوستان خانوادگی آن‌ها بود فرا گرفت.

رهبر حزب کارگر انگلستان در سال ۱۹۸۹ میلادی با رتبه A دوره متوسطه را به پایان رساند و تحصیلات عالی خود را در دانشگاه آکسفورد و در رشته فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد آغاز کرد. در سال ۱۹۹۰ ریاست یکی از انجمن‌های دانشجویی کالج «کورپس کریستی» را بر عهده گرفت.

Ed_Miliband_2_38539c

اد میلیبند در ابتدای راه ترقی

میلیبند پس از فارغ‌التحصیلی شغلی به عنوان محقق در برنامه «یک هفته در سیاست» شبکه تلویزیونی «کانال ۴» انگلستان پیدا کرد. در سال ۱۹۹۳ به درخواست «هاریت هارمن» که در آن زمان عضو مجلس اعیان بود و در سال ۲۰۰۷ به عنوان معاون حزب کارگر منصوب شد، مسئولیت نگارش سخنرانی‌های وی را به عهده گرفت. در سال ۱۹۹۷ پس از شناخته شدن ملیبند میان اعضای ارشد حزب کارگر، وی به عنوان مشاور ویژه «گوردون براون» انتخاب شد و به سطوح بالا‌تر حزب راه پیدا کرده و تا سال ۲۰۰۲ عنوان خود را حفظ کرد. این رابطه نزدیک میان سیاستمدار جوان و نخست‌وزیر سابق انگلستان باعث ترقی بیشتر وی در عرصه سیاست شد و میلیبند در کابینه گوردون هدایت سه وزارتخانه را بر عهده گرفت.

تحصیل رهبر حزب کارگر در هاروارد یکی از دلایل پیشرفت وی در عرصه سیاسی است. در سال ۲۰۰۲، یک فرصت مطالعاتی ۱۲ ماهه در هاروارد توسط وزارت خزانه‌داری انگلستان به وی تعلق گرفت و میلیبند راهی آمریکا شد. پس از پایان مدت ۱۲ ماهه، یک سال دیگر نیز در ایالات متحده ماند و به مطالعات سیاسی پرداخت. وی در این مدت توانست با «جان کری» وزیر امور خارجه فعلی آمریکا که در آن زمان سناتور ایالت ماساچوست بود نیز ملاقات‌هایی داشته باشد.

نخستین حضور میلیبند در مجلس عوام به سال ۲۰۰۵ میلادی بازمی‌گردد. وی از حوزه انتخابی «نورث دون‌کاستر» راهی پارلمان بریتانیا شد و تا امروز در دو دوره پنج ساله مجلس عوام حضور داشته است.

Ed-Miliband-parliament-008

میلیبند در کاخ وست مینستر

پس از نخست‌وزیری براون در سال ۲۰۰۷ میلادی، میلیبند به عنوان وزیر دفتر کابینه مصنوب شد و به دولت راه یافت. در همین سال، «دیوید میلیبند» برادر وی به عنوان وزیر خارجه انتخاب شد. منصب بعدی وی در دولت براون، هدایت وزارتخانه تازه‌تاسیس انرژی و تغییرات آب و هوایی بود. رهبر فعلی حزب کارگر بریتانیا در انتخابات درون‌حزبی سال ۲۰۱۰ به پیروزی رسید و سکان هدایت این جریان سیاسی و اپوزیسیون دولت را در دست گرفت.

Labour-party-leader-Ed-Mi-007

در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات عمومی ماه می‌، اد میلیبند ۴۵ ساله جوان‌ترین نخست‌وزیر ۲۰۰ سال گذشته در تاریخ بریتانیا شده و لقب کامرون ۴۸ ساله را از آن خود می‌کند.

Ed_Miliband_2_38539c

گزارش: محسن صالحی خواه

کد خبر : ۲۶۵۲۲۲